Får för mig att man kanske bara satt mätaren där för att enkelt kunna se om vattnet är på överhuvudtaget. Å andra sidan är det ju enkelt att kolla genom att öppna en kran. Well well... :)

Funderar lite. Anser ni att jag med tanke på vad mätaren visar, har för lågt tryck på inkommande? Går det i så fall att göra något åt det?

Själva ligger vi på 4-4,5 bar och jag skulle gärna ha ännu högre, bottnar det till högtryckstvätten så jag får sänka farten på den för att den inte ska slå ifrån p.g.a. för dålig vattentillförsel.

Men om det är för lågt kan du bara svara på själv om det upplevs lågt, det är nog inte för lågt för att kommunen ska göra något åt det iaf.

Tack för svar. Ska slå en signal till kommunen och höra mig för lite.

Vi köpte Grohe kranar till badrummet. I dess manual står det uttryckligen max 5 bar arbetstryck. Jag blev fundersam och mätte vårt tryck. 5.5 bar har vi in. Det verkar som allt som säljs i butik knappast är dimensionerat för svenska 10 bar....

EndZone skrev:
Så kan det förvisso vara, men varför krångla med att sätta in en mätare för att hålla koll på ett lågt tryck? Man kan ju ändå inte göra mycket åt saken menar jag.
Tja, man kan ju klaga hos leverantören tills de gör något (Det är iaf inte teoretiskt omöjligt... :)). Man kan också se om ens upplevda skillnad är en faktiskt skillnad. Beroende på hur många som tappar så låter man trycket i ledningsnätet variera, så det kan ju vara så att man upplevt problem t ex på mornarna, när många tappar (duschar) samtidigt.

Men om du inte upplever några problem så gör det ju inget, och det här är mest spekulationer. Går det att kolla med förre ägaren, om du verkligen vill gå till botten?

Njae, jag känner mig lite lugnare nu. Blev mest orolig då jag såg en tryckmätare stå på rött. Nu visar det sig ju, om än konstigt, att mätaren inte visar något farligt alls. Sedan varför den sitter där, det är ju en annan fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.