5 070 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Avlopp utan vattenlås...
Vi har ett avlopp i bastun som inte har något vattenlås. Det osar upp odörer från avloppsnätet och vi har blivit tvungna arr korka igen det helt. Avloppsbrunnen är av plast och ca 18 år gammal, har en röranslutning på ca 20 mm i diameter i ena sidan,
Någon som har en idé på lösning? Kan man sätta dit en backventil eller liknande?
Någon som har en idé på lösning? Kan man sätta dit en backventil eller liknande?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Om det är en så kallad spygatt, en brunn utan vattenlås, så borde den i sin tur vara kopplad till en brunn med vattenlås och extra inlopp.
Jag har 2 golvbrunnar med vattenlås i mitt badrum varav den ena aldrig används. Är tvungen att fylla vattenlåset en gång i månaden för att det inte ska börja osa.
Din spygatt kanske är kopplad till en inte så frekvent använd brunn med vattenlås?
Ta bort vattenlås i närmaste brunnar och spola från bastusidan och se hur det fungerar.
Jag har 2 golvbrunnar med vattenlås i mitt badrum varav den ena aldrig används. Är tvungen att fylla vattenlåset en gång i månaden för att det inte ska börja osa.
Din spygatt kanske är kopplad till en inte så frekvent använd brunn med vattenlås?
Ta bort vattenlås i närmaste brunnar och spola från bastusidan och se hur det fungerar.
Jag kollar upp var vattnet tar vägen när jag häller vatten i bastubrunnen. Såg på en annan brunn i samma badrum att gummitätningen hade spruckit på ett par ställen, kan ju vara det som ger lukten. Var hittar man dessa gummitätningar, finns det att köpa löst på en vanlig bygghandel typ Bauhaus?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Om det är den brunnen som det är kopplat till så ser du inloppet (från bastun) ovanför vattenlåset.
Klicka här för att svara