Byggahus.se

Huvudkran utan bly?

1. P
    Medlem Nivå 6
    Hej jag ska till att byta huvudkran till huset.
    Vad jag vet så är de flesta i mässing och efter de senaste tidens rapporteringar om bly i dricksvattnet pga mässingskranar så tänkte jag att man skulle byta till något annat material då man ändå är i behov av att byta. Frågan är om det finns några problem med att sätta annat material. Jag tänker framförallt om man skulle sätta rostfri kran eller annat material. Jag tänker framförallt på om det skulle uppkomma någon galvanisk korrosion på andra delar i systemet. Jag har mässingskopplingar och stålpanna med pex och kopparrör i huset. Skulle det läcka ut mer bly efter installation av en kran i rostfritt? Förslag på vettig kran mottages gärna också! :)

2. I
    Medlem Nivå 9
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Hela Sverige har inkommade kulventiler av mässing. Ingen fara med bly. Massor med tillverkare, alla hårt kontrollerade av det svenska regelverket.

4. ullberg
    Verktygstokig · Nivå 15
    Jag håller med Krilleman, måhända är mässingen inte optimal map. bly, men så mycket annat (typ allt kopplingsmaterial) är i avzinkningshärdig mässing, så att byta (välja) blandare på grund av det är nog att sila mygg och svälja kameler, visst kommer tillverkare av "bly-fria" blandare att framhålla dess excellens och peka på problem med bly, men kom ihåg att de är beroende av försäljning.

Själv råkar jag ha en rostfri ("blyfri") blandre från CL Stand i köket:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByByggahus.se1374004943.634412.jpg

Men den valdes för att den passade våra övriga krav, inte för att jag tror det är relevant för vår hälsa (inte ens för att motivera priset tror jag att jag nämnde denna egenskap för min fru ;) )

/U

5. P
    Medlem Nivå 6
    Jo det är inte en blandare jag är ute efter utan en huvudkran. Kanske kallas det även kulventil. Det gamla åbäket som jag ska ta bort är i varje fall en kran och ingen kulventil. Om man följer länken så står det att nya kranar avger mest så det är nog inte att sila kameler resten av kopplingarna är 30 år och äldre. Enda bryderiet är ju galvanisk korrosion om man sätter in rostfritt tex.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Visst, din fråga är viktig! Men läs mitt förra inlägg...

Det är inte det ev blyet i en kulventil som tar död på oss.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har inte sett några rapporter om bly i dricksvattnet.

Däremot läst om en illa genomförd undersökning gjord av SP.
    Se länken i inlägg #2 av Isolde.
    Den handlade om bly i en blandare som stått med vatten i sig under ett dygn.
    Då fanns en mätbar mängd bly i den/de cl vatten som fanns i blandarens ventilpaket.
    Totalt orealistisk att larma om anser jag.

PS
    Har du slutat äta chips? De innehåller ju en massa cancerframkallande akrylamid
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10273882.ab

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Där kom svaret, det är inte kulventilen, det är chipsen! :p

Min tanke vara snarare åka till jobbet i bilen, gå över gatan, andas in avgaser, meteoriter, cancer, osv osv...

9. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Min vän kemisten / arbetsmiljötekniker påstår att det finns 200 cancerogena ämnen i en stekt köttbulle.
    Även om det bara skulle vara hälften så blir det ju en del.

Tänk även på att livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100%-ig dödlighet.

Protte

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Men nu var det ju cancern man får av blyet som var problemet. :)

11. O
    Bannad · Nivå 15
    Det finns så mycket i vår värld att oroa sig för som dessutom är farligare en den lilla mängd bly som kanske kan fällas ut i den cl vatten som står i kranen över natten. jag brukar alltid "miljöhatare" som jag är låta vattnet rinna nån sekund innan jag tvättar mina händer... ska jag dricka vatten så låter jag det rinna lite längre... jag är så hemsk att jag vi dricka kallt vatten... Jag vet det är inte bra för miljön måste tänkte på koldioxiden.... Som nu är det farligaste som finns i naturen.... även det farligaste som bilarna släpper ut... koloxid, kolmonoxid gå å häng er ni har blivit ut konkurrerade av koldioxiden... Det där konstiga som man fick lära sig i grundskolan att träden tog hand om och gjorde om till syre....

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Man kan få cancer av att vara i solen med! Hur undviker man det?

Fast nu börjar det spåra lite här tycker jag! :x

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer!
    Men jag tycker att det är renhårigast att i alla fall ta Nyfniken ur villfarelsen att man får cancer av bly.
    Det får man inte.

Citat från Wiki
    "Bly är särskilt giftigt för barn. Förgiftning ger diffusa symtom som trötthet och dålig aptit. Skadar de röda blodkropparna vilket kan ge blodbrist. Skadar nervsystemet."

14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Vad skönt, jag lärde mig något nytt idag också. Tänk, jag trodde nästan att jag var fullärd!

• Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Jo, vi har förstått det. Men du är nog rätt ensam om den uppfattningen.

PS
    Du glömde skriva /SARC OFF för det var väl ironi va ;)