Vi ska byta ut vår gamla pumpautomat vid fritidshuset. Den gamla är 20 år gammal och något för klen. När vi ska koppla på vattnet igen på våren så måste vi fylla på rören med vatten bakvägen med vattenkannor innan den kan börja suga vilket är lite besvärligt.
När man kollar på pumpautomater idag så står det 7-8 meter sughöjd på samtliga. Skulle den börja suga tidigare om vi köper en med högt Watt-tal eller är det något annat man ska kolla på?
Vi har en grävd brunn ca. 30 meter från huset och ca. 4-5 meter djup.