R
spekerök skrev:
[länk]Har jag monterat i likadant fäste som du har utan problem, brickan i fästet som ser ut som en sol inuti hakar tag runt röret vid åtdragning och gummipackningen som sitter där är svagt konisk. Ser ut så här>>[länk]

mvh
spekerök, nu har jag varit och köpt nya gängningsövergångar och nya vinklar för säkerhets skull. Tror du jag klarar mig med standardpackningar i gummi som jag lägger på brickan som ser ut som en sol? Det gick ju när jag återmonterade den gamla blandaren för då blev de ju tätt, de gamla packningarna som satt där slängde jag då de var så torra. Vad jag sett så läcker mina nuvarande kopplingar mellan övergången och vinkelkopplingen, dvs bakom muttern läcker de inte som man ser på min bild så rörmokaren jag snackade med sa att problemet satt där och inte vid mutterns bakdel.

Redigerat:
Packningen som sitter original är ju anpassad för rör (12mm eller15mm) som sitter i väggen, sedan är den ju lite konisk i ena änden för att passa mot en dusch/badkars blandare. Skulle inte chansa med en standard packning på en sådan viktig sak för nattsömmnens skull och försäkringssynpunkt ifall olyckan skulle vara framme.

mvh

R
ok, jag får orderlägga den packningssatsen. Vill som du säger sova gott om natten =) Jag undrar om det framgår åt vilket håll metallplattan och packningarna ska vara riktade mot?
Sen ser jag två stora svarta brickor i botten av packningssatsen på bilden, vad är det, jag hade ej dem?

Redigerat:
De svarta lövtunna brickorna är manschetter som skall täta mellan väggbrickan och ytskikt i ditt fall våtrumsmatta, metallbrickan behöver du kanske inte byta, packningen monterar du med den lilla konan utåt mot blandaren.

mvh

R
spekerök skrev:
De svarta lövtunna brickorna är manschetter som skall täta mellan väggbrickan och ytskikt i ditt fall våtrumsmatta, metallbrickan behöver du kanske inte byta, packningen monterar du med den lilla konan utåt mot blandaren.

mvh
Med andra ord är de bara gummipackningarna som jag sätter dit, allt annat finns där redan. Återkommer när de har anlänt.

Jag har brutit ut hela diskussionen om olika tätningsmaterial för gasledningar osv till en egen tråd. Även om rubriken på den här tråden talar om det ämnet, så är frågan som trådskaparen vill ha svar på hur han får sitt blandarfäste tätt, och jag tror att den diskussionen är klar såtillvida att det inte skall tätas med vare sig lin eller gängtape osv. utan med rätt delar till kopplingen.

I den här tråden håller vi oss till det läckande blandafästet.

/moderator

R
Tänkte jag skulle återkoppla till min tråd. Åkte till en rörfirma/rörshoppen gbg som tittade på mina bilder och de sa också att läckaget låg mellan övergången och den vinklade kopplingen som jag köpt på Hornbach. Jag köpte nya övergångar och vinklade kopplingar och gav mig på det hela idag. Monterade dit det hela och det blev tätt direkt. Så med rätt grejer blev de tätt omedelbart.
Tack alla för ert engagemang! :)

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.