Vatten & Avlopp
Krilleman: Använd vatette på matarledningen och ax16 på sticken för en korrekt installation!
jensgust: Hamnade lite i samma dilemma. Hittade denna sidan som verkligen verkar ha det mesta: http://www.esska.se/esska_se_s/Dubbelnippel-med-G-gaenga-och-NPT-gaenga-rostfritt-staal-dnX111000000-10780.html
roke: Aha. Okej. Tack för svar. Enkel regel= inte blanda olika fabrikat. Tur att det inte gick att få ihop då.:|
fgo: Nu har jag gjort nya försök med att rengöra avloppet. Ca 30liter kokande vatten och en halv flaska yes + 3st diskmedelstabletter. Sen har kranen fått köra igenom med varmaste kranen har att erbjuda. Håller alla tummar på att det kommer att fungera nu :-) Tack för hjälpen!!
MalinW: Så här gjorde vi Golvet runt röret bilades upp med riktigt bilhammare, mycket bättre än våran... Därefter gjordes en grovkapning med tigersåg. Det fungerade men tog lång tid. Finkapning på rätt höjd gjordes invändigt med kapskiva för rak slipmaskin monterad på borrmaskinen. Det fungerade jättebra, det gick snabbt och blev rakt och fint med hjälp av laserpasset. Tack för hjälpen!
roland53: Det kan väl inte vara allför svårt att borra tex ett 50/75/100 mm hål i locket med en hålsåg och montera motsvarande i plexiglas. Täta noga med silikon. Avloppsrör är ju inte trycksatt. (Eventuellt så gör du dubbla glas - ett på insidan??)
FinurligeFabian: Hade ingen aning om att alla gjorde så, det ska jag testa, tack!
spekerök: Precis! Man skall vara som en citron vid första kundkontakten, riktigt sur och vrång. :thumbup: Härligt att höra att knäppningarna verkar ha försvunnit. mvh
Anonymiserad 138107: Satt du in Ballofix kulventiler samtidigt när du bytte kranen?
Krilleman: Det ska absolut inte höras något klick från en klämring. På en sådan drar du bara åt efter monteringsanvisning! Det är på förminskningar som "klicket" ska höras, vilket du inte har. Och gängtape på en klämringskoppling ska man absolut inte använda!
mogge_73: Det är vanlig pH-massa i dom. Kan du köpa hos din närmaste vattenreningsföretag eller sök på nätet.
Steinlager: Hej och tack, ang enzymer har jag sett de långa trådarna, men ingen klar emotsägelse för varmt vatten i diskmaskinen. Idag är det kopplat till varmvattnet (bergvärme ca 55C) på vår 20 år gamla maskin och det blir rent. Jag ser också att olika tillverkare har olika rekommendationer om varmt eller kallt vatten, men det verkar mer vara fråga om energieffektivitet; alltså om varmvattnet
pelpet: [citat] Nattsurf. Jag borde kanske ha sovit istället :D . Jag tror inte att det finns ett 4 x1 färdigbyggt tråg utan det blir egenbygge isåfall. Kanske två plywoodskivor, några reglar och sen någon form av plast på det? Alt måla med våtrumsfärg.
magnu: En ny överdel och FMM-nyckel skulle jag uppskatta till 450kr. Sedan har du en i princip ny FMM-blandare. Det går mycket fortare att byta överdel.
magnu: Men det som sades i början av trådenlodrä var att 75-röret endast var lodrätt. Finns det horisontella 75-rör hade jag inte vågat chansa på utan kvarn. Men mycket papper kan ställa till en hel del problem Jag har själv ibland blockerat toaletten med för mycket papper, men då har det släppt efter en stund.
Nalleboda: Det låter bra! Då får jag försöka jaga skarv då, tack för det. /Mattias
Krilleman: Kolla med CO men jag tror inte 30-8400 har plan ända. Och kulventil innan slang monteras med fördel!
Floppman: OK tack! Tycker själv att alt 2 också ser bättre ut (mindre böjar), bekymret är bara imkanalen som ligger mitt i vägen och då måste plattas till vilket jag enl hustillverkaren inte får göra. Det borde väl funka att rensa även med alt 1? Får se lite hur det ser ut när jag rivit bort spångolvet. Fördelen med alt 1 är väl att jag slipper skarvar och grenrör inbyggda, utrymmet
spekerök: Linda in kärlet med gladpack några varv innan du river. Mvh
cecar33: Stäng vattnet på huvudkranen ( kanske även VVBn) och lossa blandaren och kolla om silarna på blandarens inlopp inte är fulla av skräp.
Robert 75: Jo nog var det så att den var packad Uponor men märkt TA... [bild]
mogge_73: Svårt att gissa bara så där, en sån tub använder man till många lösningar. Har du grävd eller borrad brunn. Påfyllningspluggen på toppen tyder på att du troligen har nån form av pH-justering.
templar: Har som sagt vatten i källarn så det måste till en dränering av huset . E lite klurigt vid två ställen: 1. Entretrappen känns besvärligt att gräva under.Hur brukar man göra? 2. Har krypgrund vid en utbyggnad som inte går så djupt i väggarna som övriga källarväggar. Kolla ritning. Förslag tas tacksamt emot.
Krilleman: Avstängning för vatten till diskmaskin ska sitta ovan bänkskiva, oavsett märke/modell på själva diskmaskinen! Inget snack om saken om man vill installera efter reglerna.
Peter_1: Är anläggningen så pass gammal så är det nog bara en stenkista efter brunnen. Låter som att grundvattnet ligger högt så det trycker in bakvägen in i brunnen. Ny markbädd skulle jag rekommendera.