5 961 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Korrekt övergång från PEX-slang till Cu-rör i teknikrum
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag behöver konkret hjälp med material, gärna RSK-nr, och jag vill göra det korrekt.
Situationen är följande:
Jag kommer med diverse dold rördragning i vägg som jag ska gå genom väggen (kakel) till ett teknikrum där sen allting skall vidare synligt med kopparrör till diverse fördelare / tank / pumpar m.m.
Dolt i väggen kommer ligga:
4 st. LK X25 PEX-slang RiR
2 st. LK X16 PEX-slang RiR
1 st. kopparrör 28 mm (kondensisolerat).
Jag har byggt ett "skåp" i väggen för diverse ändamål som är tätskiktat. Jag har därför möjlighet att koppla inne i skåpet och sen ta ut rör/slang genom vägg, eller att inte koppla nåt inne i väggen och ta ut PEX-slangarna obrutna.
Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Övergång från PEX till koppar INNE i väggen/skåpet. Koppar genom vägg. Sätta en väggbricka med gummitätning.
2. Böja pex-slang och skyddsör 90 ° med hjälp av lämplig pryl och gå genom vägg med detta. Sätta en väggbricka som är gjord för detta.
Kopparröret 28 mm måste jag hur som helst sätta 90° press-koppling inne i skåpet och gå ut med.
För X16-slang finns det nog lämpliga prylar för att gå rätt genom väggen med RiR (väggbricka med R15-anslutning in mot rummet) men för X25 är det mycket svårare. Tanken är att behålla dimensionen vidare med koppar, troligen med 22 mm kopparrör.
Hur gör man?
Situationen är följande:
Jag kommer med diverse dold rördragning i vägg som jag ska gå genom väggen (kakel) till ett teknikrum där sen allting skall vidare synligt med kopparrör till diverse fördelare / tank / pumpar m.m.
Dolt i väggen kommer ligga:
4 st. LK X25 PEX-slang RiR
2 st. LK X16 PEX-slang RiR
1 st. kopparrör 28 mm (kondensisolerat).
Jag har byggt ett "skåp" i väggen för diverse ändamål som är tätskiktat. Jag har därför möjlighet att koppla inne i skåpet och sen ta ut rör/slang genom vägg, eller att inte koppla nåt inne i väggen och ta ut PEX-slangarna obrutna.
Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Övergång från PEX till koppar INNE i väggen/skåpet. Koppar genom vägg. Sätta en väggbricka med gummitätning.
2. Böja pex-slang och skyddsör 90 ° med hjälp av lämplig pryl och gå genom vägg med detta. Sätta en väggbricka som är gjord för detta.
Kopparröret 28 mm måste jag hur som helst sätta 90° press-koppling inne i skåpet och gå ut med.
För X16-slang finns det nog lämpliga prylar för att gå rätt genom väggen med RiR (väggbricka med R15-anslutning in mot rummet) men för X25 är det mycket svårare. Tanken är att behålla dimensionen vidare med koppar, troligen med 22 mm kopparrör.
Hur gör man?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Verkar även vara svårt med bockstöd för X25 PEX-slang, väntar spänt på era svar i tråden innan jag sätter igång
Bockstöd för X25 finns absolut, men radien blir så stor att frågan är ju hur djup din "låda" är?
Radien på LK:s 25mm "rörböjningsstöd öppet" är 165mm!
[h=4]241 79 79[/h]Mer läsning:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
Radien på LK:s 25mm "rörböjningsstöd öppet" är 165mm!
[h=4]241 79 79[/h]Mer läsning:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag tror lådan är ca 13 cm djup, kan bli svårt. Om man kör det stödet ovan, sätter du det på själva PEX-röret då och trycker in allt i skyddsröret? Eller är det bättre att skaffa 34 mm stöd, och sätta det utanpå skyddsröret istället? Men då ökar väl radien ytterligare?krilleman_215 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Klicka här för att svara