Jag behöver konkret hjälp med material, gärna RSK-nr, och jag vill göra det korrekt.

Situationen är följande:
Jag kommer med diverse dold rördragning i vägg som jag ska gå genom väggen (kakel) till ett teknikrum där sen allting skall vidare synligt med kopparrör till diverse fördelare / tank / pumpar m.m.

Dolt i väggen kommer ligga:

4 st. LK X25 PEX-slang RiR
2 st. LK X16 PEX-slang RiR
1 st. kopparrör 28 mm (kondensisolerat).

Jag har byggt ett "skåp" i väggen för diverse ändamål som är tätskiktat. Jag har därför möjlighet att koppla inne i skåpet och sen ta ut rör/slang genom vägg, eller att inte koppla nåt inne i väggen och ta ut PEX-slangarna obrutna.

Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Övergång från PEX till koppar INNE i väggen/skåpet. Koppar genom vägg. Sätta en väggbricka med gummitätning.
2. Böja pex-slang och skyddsör 90 ° med hjälp av lämplig pryl och gå genom vägg med detta. Sätta en väggbricka som är gjord för detta.
Kopparröret 28 mm måste jag hur som helst sätta 90° press-koppling inne i skåpet och gå ut med.

För X16-slang finns det nog lämpliga prylar för att gå rätt genom väggen med RiR (väggbricka med R15-anslutning in mot rummet) men för X25 är det mycket svårare. Tanken är att behålla dimensionen vidare med koppar, troligen med 22 mm kopparrör.

Hur gör man?

Verkar även vara svårt med bockstöd för X25 PEX-slang, väntar spänt på era svar i tråden innan jag sätter igång

krilleman_215 skrev:
Bockstöd för X25 finns absolut, men radien blir så stor att frågan är ju hur djup din "låda" är?

Radien på LK:s 25mm "rörböjningsstöd öppet" är 165mm!
241 79 79
Jag tror lådan är ca 13 cm djup, kan bli svårt. Om man kör det stödet ovan, sätter du det på själva PEX-röret då och trycker in allt i skyddsröret? Eller är det bättre att skaffa 34 mm stöd, och sätta det utanpå skyddsröret istället? Men då ökar väl radien ytterligare?

Krilleman
Kan du inte sätta vinklar på 25 slangen i din fuktspärrade låda?

krilleman_215 skrev:
Kan du inte sätta vinklar på 25 slangen i din fuktspärrade låda?
Jo, funderar på en vinkel PEX - Cu så att jag får koppar som kommer ut ur väggen, känns snyggast så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.