3 929 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
hur hade ni dragit vatten till villa nummer 2
Dimmensionera för 50l/min i pumphuset och stallet, och dra en PEM32 till husen så är saken biff.
Vid lägerområdet som scoutdistriktet jag är med i har, så kör vi ~200m PEM32 från pumphuset till tappkranen längst bort, med höjdskillnad på 5m. Och det är minst 30l/min vid den, lite lågt tryck för att hänga på 50m 1/2 slang, men bra flöde.
Vid lägerområdet som scoutdistriktet jag är med i har, så kör vi ~200m PEM32 från pumphuset till tappkranen längst bort, med höjdskillnad på 5m. Och det är minst 30l/min vid den, lite lågt tryck för att hänga på 50m 1/2 slang, men bra flöde.
Nuvarande pump är 60liter/min och borrans innerdiameter på uppstickande metallrör är ~12,7cm
Kanske skulle överväga 73liter modellen och spara 2070kr
grundfors SQ 3-65
* 74mm
* 90 meter
* 73 liter/min
* 32R
* 7355kr
grundfors SQ 5-60
* 74mm
* 84meter
* 125 liter/min
* 40R
* 9425kr
Kanske skulle överväga 73liter modellen och spara 2070kr
grundfors SQ 3-65
* 74mm
* 90 meter
* 73 liter/min
* 32R
* 7355kr
grundfors SQ 5-60
* 74mm
* 84meter
* 125 liter/min
* 40R
* 9425kr
Redigerat:
Redigerat:
Man brukar ställa dom att bryta vid 4-4.5bar.
Över det sliter onödigt på resten av systemet i husen, ventiler och blandare, och kostar bara extra pengar i driftkostnader.
Claesk:
I ditt fall tror jag att en översyn av hela systemet behövs. Biltema pumpen klarar att ge rätt tryck, men någonstans tappar du ovanligt mycket tryck på vägen i ditt system.
Över det sliter onödigt på resten av systemet i husen, ventiler och blandare, och kostar bara extra pengar i driftkostnader.
Claesk:
I ditt fall tror jag att en översyn av hela systemet behövs. Biltema pumpen klarar att ge rätt tryck, men någonstans tappar du ovanligt mycket tryck på vägen i ditt system.
Yrrol:
Slå en signal till EMSpump i skåne.
Dom är stora bland lantbrukarna och har system för det mesta. Till bra priser.
Stabil firma som hållt på länge med import av pumpar och att sätta sitt namn på dom.
http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/146/product/764
Slå en signal till EMSpump i skåne.
Dom är stora bland lantbrukarna och har system för det mesta. Till bra priser.
Stabil firma som hållt på länge med import av pumpar och att sätta sitt namn på dom.
http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/146/product/764
Yrrol, tänk på att värdena på pumparna gäller extrempunkterna på pumpkurvan. D v s max tryck gäller vid noll flöde, och max flöde gäller vid 0 m v p. Det sista kan liknas vid att du håller pumpen i vattenytan och pumpar vattnet rakt ut i luften. Har för mig att Grunfoss någonstans på sin hemsida har ett enkelt räkneverktyg för pumpdimensionering.
Klicka här för att svara