Dimmensionera för 50l/min i pumphuset och stallet, och dra en PEM32 till husen så är saken biff.

Vid lägerområdet som scoutdistriktet jag är med i har, så kör vi ~200m PEM32 från pumphuset till tappkranen längst bort, med höjdskillnad på 5m. Och det är minst 30l/min vid den, lite lågt tryck för att hänga på 50m 1/2 slang, men bra flöde.

Y
Nuvarande pump är 60liter/min och borrans innerdiameter på uppstickande metallrör är ~12,7cm

Kanske skulle överväga 73liter modellen och spara 2070kr

grundfors SQ 3-65

* 74mm
* 90 meter
* 73 liter/min
* 32R
* 7355kr

grundfors SQ 5-60

* 74mm
* 84meter
* 125 liter/min
* 40R
* 9425kr

Redigerat:
Vad blir trycket på dom pumparna? Hur många bar?

Man brukar ställa dom att bryta vid 4-4.5bar.
Över det sliter onödigt på resten av systemet i husen, ventiler och blandare, och kostar bara extra pengar i driftkostnader.

Claesk:
I ditt fall tror jag att en översyn av hela systemet behövs. Biltema pumpen klarar att ge rätt tryck, men någonstans tappar du ovanligt mycket tryck på vägen i ditt system.

Tack Corre.

Ska göra om alla kopplingar. Kolla så det finns rätt med lin överallt. Ska dra pem 40 istället. Har en bit galvat rör som ska bort.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Yrrol, tänk på att värdena på pumparna gäller extrempunkterna på pumpkurvan. D v s max tryck gäller vid noll flöde, och max flöde gäller vid 0 m v p. Det sista kan liknas vid att du håller pumpen i vattenytan och pumpar vattnet rakt ut i luften. Har för mig att Grunfoss någonstans på sin hemsida har ett enkelt räkneverktyg för pumpdimensionering.

Y
Letar runt på sidan men hittar inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.