Hej allesammans! Detta blir mitt första inlägg här på forumet och varför jag vänder mig hit är att jag behöver lite råd angående en badrumsrenovering.

Det är nämligen så att vi började renovera badrummet för cirka tre veckor sedan och har nu stannat upp i renoveringen på grund av VVS firman. Jag har anlitat en VVS firma i trakterna som utför ROT-arbeten och dom har auktorisation för säker vatteninstallation. Det som skulle göras var att dra dolda PEX-rör i nuvarande vägg samt under tak och in i ny vägg då vi byggt ut badrummet, dem sa att det inte skulle vara några problem. Fick en offert som såg bra ut och anlitade denna firma. Jag har påpekat att endel av materialet (duschblandare, kommod osv.) köper vi in själv, dem skulle även montera detta. Jag informerade vilket material och sa vilka kopplingar som skulle användas.

Trots detta har dom använt fel kopplingar, har påpekat detta två gånger till VVS-montör nummer 1 som sa att det skulle ordna sig, det skulle vara väggdosa men enl. montören väggbocksfixtur med tillhörande väggbricka. Jag kontaktade därefter chefen för företaget som kom och tittade och medgav att dem gjort fel, dem åtgärdade felet och skickade ut en ny VVS-montör nummer 2, eftersom chefen själv tyckte att det gjorda arbetet inte var särskilt väl utfört. Men eftersom dom har borrat fel så är det 3 stycken hål i väggen nu, (dom borrade även fel för kallvatten till tvättmaskin, blev på 50 cm höjd först), nuvarande 92 cm. Dessa hål vägrar dom att laga. Även om jag kan laga dessa själv (Lagade ett hål till som dom borrade fel) så är det dom som har gjort detta fel och ska väl rimligtvis ersätta detta? Även dragningen ur slitsen som kopplas till nuvarande vatteninstallation blev inte alls som tänkt, det kommer bli ytliga rör som kommer vara ca. 20 cm långa, hade dom gjort rätt hade det kopplats med en T-koppling. Jag börjar till och med tvivla på om dom följer säkert vatten. På offerten kom vi även överens om att installera ny radiator med nya kopplingar och rör, vi tänkte bila upp golvet för att göra detta men VVS-montör nummer 1 påpekade att det inte skulle göra någon skillnad, medans chefen sa att man skulle bilat upp golvet och försökt lösa problemet. Detta tänkte dom nu inte göra då det är flytspacklat, kommer således bli att rören till radiatorn kommer kapas och göra en böj på röret för att överhuvudtaget kunna koppla in en ny radiator, detta skulle tydligen inte bli så bra ur estetisk synpunkt enligt dom.

Förutom dessa fel så är det även andra små saker som borde tänkts igenom från början, kan börja diskussionen med detta eftersom jag anser att dessa fel är väl dom största.

Jag kan ladda upp lite bilder imorgon men tänkte höra med er angående era synpunkter! Hur ska man bete sig mot detta företag? Ska man ta in någon besiktningsman? Kräva ersättning? Eller prata med dom och se om dom kan göra om endel av arbetet?

Tack på förhand

hej

spelar inte så stor roll om du tar in en besiktningsman, då företaget har minst 2 gånger på sig att rätta till felen, det är bara när de inte vill göra något som du ska ta in en extern part, men påtala felen skriftligt till dem, eller ring och sen säg det ni kommit överens om att du skickar detta för att få det skriftligt och ber cheften på företaget att bekräfta, då har du dokumentation då det är det ända som hjälper när du tar in någon extern, svårt att sätta sig in i problemet och de hör bara en sida, mycket som inte avtalas är missar i komunikation, bästa alternativet är att få ner mycket detaljerat vad som skall utföras om det är mindre arbeten om man misstänker något. jag vet inte hur väl du kolla upp firman tidigare men jag tar alltid referenser på firmor jag anlitar. och då helst av personer jag litar på, sen om de inte är billigast så brukar det löna sig då det oftast blir mindre problem,

Jag hade gjort som jag skrev längre upp och fungerar inte det tagit in en besiktningsman på vvs som kan ganska lätt konstatera om det är fel i entreprenaden, och då kunna trycka på, men skapa inte osämja förrens du pratat med dem, då det blir bara jobbigt om man gnäller och hotar med besiktningsman, ge dem en chans först! men kan inte trycka på vikten av att ha dokumentation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.