Y
Dels har jag en gammal drickvattenbrunn rätt nära huset.
- Vad händer om jag fyllerigen denna? Blir marken runtom mer blöt eller torr?

Dels har jag en brunn intill en damm på åkern.
Generös diameter på cementringarna och verkade vara väldigt djup när jag försökte nå botten med längsta föremål jag hittade. Den kan utgöra viss fara för djur om dom lyckas knuffabort överdelen.

Kanske kopplad till dräneringen? Kommer knappt vatten till brunnen intill så tveksamt.
Eller så har det varit gammal vattenbrunn före dom hade borrhålet.

Men vad blir effekten om jag fyller denna brunn måntro?

Är den ivägen eller ställer till problem?
Själv är jag lite allergisk mot att fylla igen gamla brunnar om det inte är ett måste. Kan du inte använda den för gräsbevattning etc.? (spara på fin vattnet)
Ett försök till svar på din fråga så kommer markförhållande inte att ändras nämnvärt, grundvattnet är där det är oavsett om brunnen är öppen eller fylld.

Angående din åkerbrunn, om ringarna är så generösa som du säger så köp ett "riktigt" cementlock. (har precis bytt ett själv) det finns inga djur som knuffar bort ett sådant, väger iaf 50-70kg samt har en styrkant som gör att den inte glider av utan att man lyfter lite i den.

Hoppas det ger lite svar?

Mvh
M

Y
Nja brunnen är nära huset så tänkte det kanske var osunt att ha en vattenbrunn så nära i onödan.

Åkerbrunnen var ju risken för skador på djur men ett lock lät ju bra, fast var finner man så stora lock?

Vågar inte säga nåt definitivt om din vattenbrunn... :-)
Angående locket så har lantmännen alla gånger, annars nån lokal firma som säljer marksten, dräneringsrör osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.