Är i planerna för ett nytt kök i klassisk stil och har blivit väldigt sugen på en sådan här:
http://www.nackabyggnadsvard.se/p/ko...dare-2438.html

Idag har vi en rostfri diskbänk med vanligt blandare som sitter i bänken. Således rör upp i golvet in i bänkskåpet och upp genom bänkskivan.

Hur gör man nu smidigast och säkrast (!) för att få in rören i väggen vid bänkskåpet och ut genom väggen ovanför bänskivan.

Jag kommer förmodligen inte göra detta själv utan låta en behörig göra detta men innan jag planerar vidare vore det kul att få lite mer kött på benen hur det skall (!) göras.

Om det ens får göras?

Tack

Snygg! Nu är det många år sedan jag monterade en blandare på väggen, men, vill minnas att jag använde något i stil med detta, http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=ventilf%C3%A4ste. I ditt fall måste du om jag fattar saken rätt, öppna upp väggen lite för att få in ventilfästena och koppla ihop de med ledningarna inne i diskbänken. Jag hade väggen öppen och kottlade där jag skulle fästa ventilfästerna så jag hade något att skruva fast dem i.

Jag lyfter tråden då jag planerar köksrenoveringen inför sommaren där vi definitivt vill ha vägghängd blandare.

Hur är det med reglerna: får man inte ha skarvade rör inbyggda i väggen? Hur fixar jag det enklast i det här fallet annars? Då väggen där blandaren skall sitta är en tegelvägg är det inte möjligt att öppna upp den för att få till ett hålrum för rören. Man skulle istället tvingas göra hela väggen tjockare, något som inte är aktuellt i vårt fall.

Varför kan du inte fräsa spår i tegelväggen?

Använd en sådan här och gör spår i tegelvägen för rören:
baier-bdn-454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ok, det skulle man kunna göra. Men det besvarar inte frågeställningen kring vilka regler det finns för att dra vattenrör i vägg. Värt att notera är också att det är en yttervägg i en brf-lgh, så jag kan ju inte gå hur hårt åt den som helst.

Du kan ju använda prisolrör utan skarvar i väggen. Du borde ju kunna gå in i väggen under diskbänken för att komma ut där du vill montera din blandare.

Tack, låter bra. Ska nog se till att kontakta en röris snarast så att hens åsikter finns med från början i planeringen.

Bärande tegelväggar i en brf är tjocka grejer. Inga problem att bila lite tegel i dem. Speciellt inte för tappvatten. Jag bilade för avlopp det vart lite värre :D

Du måste bila ungefär 80-90 mm vid 90-gradersböjen om du kör Prisol, detta för att röret ska komma ut rakt ur väggen. Om du gör en dubbelböj så behöver du bara bila så mycket vid själva utloppet (Som en svanhals).

Jag använde en vinkelkap och sedan hyrde jag en hilti av absolut minsta sort för att inte bila för mycket.

Redigerat:
Krilleman
Ska du in och spåra i yttervägg så är det bra att fråga föreningen först så dom ger klartecken för arbetet!

Heldraget är normen.

Spekerök har lagt upp en informativ bild som du kan dra nytta av här!

Värt att tänka på är att om man använder standardverktyg för att bocka prisol blir det mer än de 70mm som spekerör visar på den bilden. Jag skulle säga att vi landade på 80-85mm.

Om det står i stadgarna att enbart jobb som påverkar bärande konstruktion behöver anmälas så behöver du inte prata med brf för detta jobb, men det kan vara bra att göra ändå

Redigerat:
Krilleman
Vad menar du med om man använder standardverktyg Anders? Man använder väl lämpligen en prisolbock?

Precis, vi använde en sådan, den som alla byggvaruhus säljer, och om röret ska komma rakt ut ur väggen så krävs mer än de 70mm

Det är väl framförallt det faktum att man behöver några cm raksträcka för stödhylsan också, som gör att man behöver större djup.

Är stödhylsorna så långa att dom når in i väggen? För rören ska väl kapas en bit utanför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.