Hej!
Har precis köpt en gård, och börjat anlägga en större trädgård / odling / äppellund.

Odlingarna ligger ca 60 meter ifrån huset med ca 1 meters höjdskillnad nedåt, och trycket i trädgårdsslangen blir väldigt lågt.

I dagsläget är det en djupborrad brunn på 50m, som går upp till en hydrofor (tror jag) och därefter till en ?? (hydrofor till?) Mittemellan dessa två går det en avvikare som vattnet till vattenslangen går till (blått handtag på bild 3).

DSC_0346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0345.jpg
Skapa konto
DSC_0344.jpg
Skapa konto

Jag är (som ni kanske förstår) väldigt ny på detta, och har försökt hitta info om hur man skulle kunna öka trycket. Är inne på ytterligare en dedikerad hydrofor eller hydropress, men helt ärligt så är det bara en okvallificerad gissning. Är det någon som har något klokt att säga angående detta?

Den bästa lösningen skulle vara någon sorts kärl, där kärlet är så stort så att vid full fräs i trädgårdsslangen så tar inte kärlet slut, utan fylls på under tiden. Kärlet trycksätter därmed vattnet så att man får shysst tryck i slangen... Bara att jag inte vet vad ett sådant kärl heter, och om det behöver någon sorts pump eller liknande för att bygga upp trycket.

Hjälp mig och peka mig i rätt riktning är ni snälla.

Tack!

Göran.W
Byt trädgårdsslang till en 1 tum istället för den röd\gula du har i dag som är 1\2 tum så kommer flödet 4 ggr så högt om pumpen hinner med dvs.
Det bästa är väl egentligen att gräva ner en 32 eller 40 mm pem slang ner till odlingen och sen ha något vatten tag där.

En hydrofor ökar inte trycket. Det direkta svaret på frågan är att du ökar trycket genom att justera tryckströmbrytaren som sitter uppe på hydroforen. Men som Göran är inne på är det kanske inte trycket från pumpen det är fel på utan tryckfallet i slangen. Det senare åtgärdas bäst med en grövre slang.

Göran.W
Helt klart är att slangen är för tunn.
Det kan man ju själv kolla genom att man kopplar på en kortare slangbit så ska du se att flödet blir betydligt bättre.
Med 60 meter av den slangen TS har får man ut kanske 10 liter i minuten.
Jag hade grävt ner pem 32 eller 40 och satt ett t-rör i änden med 1 tum där vattnet går in och 3\4 tum i dom andra där vattnet går ut och 2 st 3\4 kranar på dom som man kopplar på 2 st 3\4 tums slangar så blir det fint.
En vanlig jet pump klarar driva 2 st vattenspridare om man gör så.
Har själv gjort så här hemma och det är inget jag ångrar en sekund.

• Gilla
Vågsnäs191
  • Laddar…
Vad har du för pump och tryck i systemet?
Vi har 40m 1/2 tumslang till vår odling utan problem vi har en grundfos 1-10 pump och vårt tryck ligger på 2 till 4,5 bar till- och frånslag.

Göran.W
Visst kan man ha 40 meter slang men då får man ut ca 15 liter i minuten vilket räcker precis till 1 vatten spridare.
Varför nöja sig med 15 liter i minuten när man kan få mer än det dubbla och driva 2 spridare istället.
Man spar ju både tid el och pumpen om man kan halvera tiden.

Har TS vatten så det räcker i brunnen?
Det är ju inte mer än runt 400l i borran, sen är det tillrinningen som gäller.
Och om det är dålig tillrinning, så pumpen pumpar nära botten så är är det lite lyfthöjd att ta med i beräkningen.

Hej! Tack för svaren!
Slangen på bilden är bara en tömningsslang, men det är sant att den vi provat med är en 1/2". Vi ska köpa en 3/4" slang nu som vi ska testa i helgen, 1" har jag inte hittat någonstans förutom på nätet. Något tips vart man kan hitta det i handeln? I Norrköping eller Västervik?

Hade funderat på att gräva ner en grövre slang för att som ni säger, där ha som en central med 1/2" uttag för bevattningen. Alternativt / Kombinerat med vattencisterner för att temperera vattnet och vattna ifrån den.

Blir inte kopparröret som jag tar vattnet ifrån en flaskhals om jag nu sätter en grövre diameter slang? Eller spelar det ingen roll på den korta biten?

Hur menar ni med en jetpump? skulle jag koppla på den senare, eller menar ni att det är en sån jag har? eller var det bara en jämförelse?

Ska kolla upp vad det är för pump jag har i helgen. Är det trycket man läser av på den större tanken? Den "röda" pekaren, (dvs det optimala?), står på 10 och själva mätaren är på 20. Kommer inte ihåg vilket mått, men bar lär de ju inte vara... Är som ni märker helt grön på detta, men måste lära mig någon gång.

Tar o fotar lite bättre bilder i helgen, är jättetacksam för er hjälp!

• Gilla
supernasse
  • Laddar…
Tillrinningen är god. Förra ägaren har spolat rent brunnen från en tryckning, och han spolade konstant i flera timmar under flera dagar i sträck. Så förhoppningsvis är det mycket vatten man kan ta. =)

Göran.W
Varför inte köpa pem slang direkt och gräva ner den när man får lust.
Den behöver inte ens ligga frostfritt för den tåler frysa.
Pem slang plus div kopplingar blir inte mycket dyrare än 3\4 av någon kvalité.
Koppar röret blir en lite flask hals men det ser ut som man ganska enkelt kan byta lite rör bitar och köra med 1 tums stål slang istället.
En jetpump är typ en vanlig bevattningspump som dom flesta har.
Det normala är att man har tillslag av pumpen vid 2 bar och stopp vid 3,5 ca.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.