Fick precis hem kulventiler som jag beställt till mina Uponor tappvattenfördelare.
Hade beställt 5 st Uponor kulventiler G15, RSK 1870148, men fick istället Ballofix RSK 8540581 (se rskdatabasen.se). Verkar ju vara fina grejer, men vill ju hålla mig till samma märke rakt igenom enligt Säker Vatten föreskrifter. Har noterat att Uponor skickar grejer märkta med TA, men inte har väl Uponor några produkter märkta med Ballofix (R)?
Ballofix-kulventilerna har kontätning och "verkar passa" på fördelarna. Kanske är det kromade yttre det enda som skiljer. Bör jag returnera dem? Någon som använt dessa Ballofix-ventiler på Uponors WTR-fördelare?
Hade beställt 5 st Uponor kulventiler G15, RSK 1870148, men fick istället Ballofix RSK 8540581 (se rskdatabasen.se). Verkar ju vara fina grejer, men vill ju hålla mig till samma märke rakt igenom enligt Säker Vatten föreskrifter. Har noterat att Uponor skickar grejer märkta med TA, men inte har väl Uponor några produkter märkta med Ballofix (R)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ballofix-kulventilerna har kontätning och "verkar passa" på fördelarna. Kanske är det kromade yttre det enda som skiljer. Bör jag returnera dem? Någon som använt dessa Ballofix-ventiler på Uponors WTR-fördelare?
Då ska den nog trots allt vara OK. Jag har dock aldrig sett denna variant med konisk tätning på den lekande muttern av märket Ballofix. Det talar för att Ballofix tillverkar & levererar åt Uponor.
Spekerök kanske har mer info?
Den "vanliga" Uponor-ventilen ser ut såhär:
Spekerök kanske har mer info?
Den "vanliga" Uponor-ventilen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt rskdatabasen.se har G3/4-varianten planpackning medan G1/2-varianten har kontätning. Gissar att det är G3/4-varianten som näthandlarna "skyltar" med, dvs den bild som du infogat här
Kan inte tillföra någon mer info, mitt råd är till villabyggaren är att ringa uponor och fråga hur det ligger till. Jobbar själv med uponor på värmesidan och använder deras pex slang till tappvattnet men sedan kör jag vatette system när det skall kopplas ihop.
mvh
mvh
Ska kontakta Sigro (som levererade) och/eller Uponor.
Sökte dock lite till av ren nyfikenhet och fann då att i Uponors norska produktlista finns faktiskt en kulventil med texten Ballofix (R).
http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=nb-NO&tx_uponorproduct_pi1%5Bchild%5D=824
Hos följande norska näthandlare används också en bild som är mycket lik den förnicklade Ballofix-ventilen jag fått levererad. Kulventilen är där också listad som Uponor/Wirsbo och med varunummer 1034072 vilket också är det Uponornummer som matchar RSK 1870148.
http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Pr...nde-mutter-G-1_2-x-Rp-1_2-1034072-p0000021599
Sökte dock lite till av ren nyfikenhet och fann då att i Uponors norska produktlista finns faktiskt en kulventil med texten Ballofix (R).
http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=nb-NO&tx_uponorproduct_pi1%5Bchild%5D=824
Hos följande norska näthandlare används också en bild som är mycket lik den förnicklade Ballofix-ventilen jag fått levererad. Kulventilen är där också listad som Uponor/Wirsbo och med varunummer 1034072 vilket också är det Uponornummer som matchar RSK 1870148.
http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Pr...nde-mutter-G-1_2-x-Rp-1_2-1034072-p0000021599
Kontaktade Uponors tekniska support angående de levererade kulventilernas Ballofix-märkning. Personen jag pratade med bekräftade att Uponor haft Ballofix-produkter i sitt sortiment i flera år. Han hittade inget dokument som antydde att just denna G15-kulventil skulle vara av märket Ballofix, dock noterade han att det förekom Ballofix-märkning på någon "gul" (ej kromad) G20-kulventil som han hade liggande. Han höll det därför inte för otroligt att Uponors G15-ventiler kunde vara Ballofix-märkta och ibland kanske även med kromat yttre som i mitt fall. Han frågade om de kulventiler jag fått har lekande mutter och kontätning och då jag bekräftade detta såg han ingen anledning att returnera dem. Jag kan lugnt använda dem på mina WTR-tappvattenfördelare. Denna typ av ventiler är testade med andra produkter i Uponors sortiment och ska inte utgöra något problem för eventuella försäkringsärenden. Mycket hjälpsam herre som även tog sig tid att klargöra andra funderingar jag hade.
Klicka här för att svara