5 994 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Vad bör jag göra ifall jag ska byta till djuppump i denna brunn *bild*
Sida 1 av 2
Jag har en strax över 2 meter djup förkammare av ringar, sen gjutet golv, med borrad brunn.
Sen en vanlig sugpump. En slang ner.
Ringarna läcker in vatten och vatten blir stående därnere. Förr var det bara nät över hålet så vattnet förorenades. Nu är det damask så vattennivån blir hög under våta perioder.
Nu är jag peppad att köpa en djuppump. Få ner den, få dit elkabel.
Men jag vet inte vad bästa vore i övrigt. Ska jag gräva runt, lyfta ringarna, dit med någon tätmassa, ner med ringarna, och någon ny tätande jord runtom ringarna.....
Eller ska jag svetsa på mer rör... byta dränering längst ladugården...
Jag har ingen riktig plan för vad som ska göras, hur det ska göras.
- Det är väl bra med en rymlig yta att röra sig kring slangen/kopplingen/borrhålet. Vore väl synd att fylla insidan med jord ifall jag höjer röret..
Gräva kommer vi göra för byta metallröret under jord och få slang in i byggnaden istället.
Redigerat:
Nja, antar att brunnsringarna finns där för att kopplad slang som går vidare skall ligga på frostfritt djup?
Då är det ingen bra ide att dra upp brunnsröret till ytan.
En djupbrunnspump har i regel en backventil. Detta innebär att det alltid står en vattenpelare i slangen som innebär frysrisk när pumpen står still.
Tillse att foderröret är minst 100 mm i innerdiameter, för att hitta ett bra urval av pumpar som passar.
Då är det ingen bra ide att dra upp brunnsröret till ytan.
En djupbrunnspump har i regel en backventil. Detta innebär att det alltid står en vattenpelare i slangen som innebär frysrisk när pumpen står still.
Tillse att foderröret är minst 100 mm i innerdiameter, för att hitta ett bra urval av pumpar som passar.
Man sätter en adapter på foderröret på frostfritt djup.
Kan du göra i din brun med innan du svetsar dit nästa del av foderröret.
http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
Kolla illustrationen på sidan 31
http://www.rinkabyror.se/images/upload/katalog_pdf/Rinkaby KATALOG 27B_tillwebb.pdf
Kan du göra i din brun med innan du svetsar dit nästa del av foderröret.
http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
Kolla illustrationen på sidan 31
http://www.rinkabyror.se/images/upload/katalog_pdf/Rinkaby KATALOG 27B_tillwebb.pdf
ja.
Ovansidan av insidans adapter har en blindbussning i R25.
Man tillverkar ett T av en bit R25 blårör med en T-skarv i toppen.
Blir som ett handtaget för att lyfta pumpen via adaptern.
Hela pumpen hänger i PEM slangen från adaptern och hjälper då till med att hålla apatern på plats. En wire som är 2dm längre än PEM hängs mellan pumpen och adatpern som en säkring, och tejpas ihop med elkabel och wire mot PEMslangen så det blir ett paket.
När man behöver lyfta så skruvar man bara i T-röret och drar upp allt.
Ovansidan av insidans adapter har en blindbussning i R25.
Man tillverkar ett T av en bit R25 blårör med en T-skarv i toppen.
Blir som ett handtaget för att lyfta pumpen via adaptern.
Hela pumpen hänger i PEM slangen från adaptern och hjälper då till med att hålla apatern på plats. En wire som är 2dm längre än PEM hängs mellan pumpen och adatpern som en säkring, och tejpas ihop med elkabel och wire mot PEMslangen så det blir ett paket.
När man behöver lyfta så skruvar man bara i T-röret och drar upp allt.
Då jag inte sett detta live, så är även jag skeptisk likt roland hur man ska jobba smidigt och säkert.
Tror mer på min befintliga lösning där man lätt jobbar ovanifrån. Men, det är bara det hur jag ska få kammaren tät.
Tror mer på min befintliga lösning där man lätt jobbar ovanifrån. Men, det är bara det hur jag ska få kammaren tät.
Hur många ringar/vilket djup gäller det?Yrrol skrev:
Är det realistiskt att gräva på utsidan och täta med utefog?
Ja, det funkar förmodligen från insidan också
Jag är lite inne på att eliminera varför det kommer in vatten också.
Är det vattensjukt, rinner det vatten mot brunnen?
Det kanske räcker med att planera om ytan så minskar vattentrycket så inläckaget slutar.
Är det vattensjukt, rinner det vatten mot brunnen?
Det kanske räcker med att planera om ytan så minskar vattentrycket så inläckaget slutar.
Jag har borrhål direkt på en berghäll. Har byggt ett litet 'hus", stort som en mindre hundkoja ovanpå. Denna är fylld med isolering. I mitt fall ligger en isolerad slang med värmekabel direkt på berget. Kan man gräva är det ju bara att dra ner slangen i marken i så brant vinkel det bara går.
Brunnen är nära inpå byggnaden. Byggnaden ska få ny dränering. Ska bli ny slang mellan brunn och byggnad.
Funderar på vad som är bäst.
* Speciell jord/sand runt brunnen som är så tät som möjligt.
* 11-16 grus likt det blir från dräneringsrör och upp till marknivå.
Vill jag stoppa regnvattnet direkt vid ytan, eller vill jag att det snabbt sjunker förbi brunnens "kammare" ?
Funderar på vad som är bäst.
* Speciell jord/sand runt brunnen som är så tät som möjligt.
* 11-16 grus likt det blir från dräneringsrör och upp till marknivå.
Vill jag stoppa regnvattnet direkt vid ytan, eller vill jag att det snabbt sjunker förbi brunnens "kammare" ?
plana ut marken så att vatten inte rinner/står i närheten av brunnen. Och försök hitta lite massor med lera inblandet som du kan lägga strax under utan och 2-3dm ned i en ring som är 1.5m ut från brunnen så har du nog gjort vad du kan.
Så ner med ny dräneringsrör intill byggnaden, grus. Sen lyfta ringarna, försöka täta dom pånytt med något, och på med någon lera runtom. Kanske förlänga stupröret så regnvattnet kommer ut längre ner för slänten.
Visa bilaga 109133
En frågade hur många ringar. 1 hel, 1 låg, sen den konade överdelen. ~2meter djup.
Visa bilaga 109134
Nyligen pumpat ut rätt mycket vatten som varit över vintern.
Visa bilaga 109133
En frågade hur många ringar. 1 hel, 1 låg, sen den konade överdelen. ~2meter djup.
Visa bilaga 109134
Nyligen pumpat ut rätt mycket vatten som varit över vintern.
Redigerat:
Jag skulle gissa på att ditt bekymmer är stupröret 
Du kan inte sätta ett 110mm rör och förlängs bara för att se om det tar bort bekymmret?
Antagligen har väl första ringen uppifrån fått en smäll av snöplogen eller något likande så den bruktet tätningen.
Du kan inte sätta ett 110mm rör och förlängs bara för att se om det tar bort bekymmret?
Antagligen har väl första ringen uppifrån fått en smäll av snöplogen eller något likande så den bruktet tätningen.