2 118 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rening av bräckt brunns vatten
Heisann! Vi har nettop borret en ny brunn, vannet smaker veldig salt. Jeg har forsøkt å lete opp renings system og info om hvordan få til drikkevann/søtvatten til hele villaen, uten å bli særlig smartere.. 
Når det kommet til rening av bräckt vatten er det en jungel der ute. Så jeg lurer derfor på om noen her har samme problem, og hvordan dere har løst det? Hvilket reningsverk, hvilke leverandør av reningsverk dere har benyttet, hvordan vedlikeholdet og holdbarheten er. Samt hva pris på herligheten ble.
Vi har ikke tatt et vattenprov enda, så vet ikke hva mer vattenet kan inneholde. Men salt er det nå hvertfall..
Jeg er veldig takknemlig for råd, innspill og hjelp.
Når det kommet til rening av bräckt vatten er det en jungel der ute. Så jeg lurer derfor på om noen her har samme problem, og hvordan dere har løst det? Hvilket reningsverk, hvilke leverandør av reningsverk dere har benyttet, hvordan vedlikeholdet og holdbarheten er. Samt hva pris på herligheten ble.
Vi har ikke tatt et vattenprov enda, så vet ikke hva mer vattenet kan inneholde. Men salt er det nå hvertfall..
Jeg er veldig takknemlig for råd, innspill og hjelp.
Det finns system som jobbar med omvänd osmos, kallas även reversed osmosis.
Googla så hittar du.
Hade själv samma problem. Vi löste det genom en snikmetod, köpte anläggning för driksvattnet enbart.
Vattenkvaliteten dög för tvätt och disk.
Kostade då ca 15 000:-
Googla så hittar du.
Hade själv samma problem. Vi löste det genom en snikmetod, köpte anläggning för driksvattnet enbart.
Vattenkvaliteten dög för tvätt och disk.
Kostade då ca 15 000:-
Det är osmotisk rening som gäller om man ska rena saltvatten.
Vid höga tal så renar man hela huset, då salterna fräter på ledningsnätet och vvs apparater.
Osmotisk rening går dock väldigt långsamt så vattnet lagras därför i kärl på ca 200-300liter. Från detta kärl levereras det rena vattnet till huset med en tillkommande pump.
Finns lite olika modeller och fabrikat beroende på salthalten.
Vid höga tal så renar man hela huset, då salterna fräter på ledningsnätet och vvs apparater.
Osmotisk rening går dock väldigt långsamt så vattnet lagras därför i kärl på ca 200-300liter. Från detta kärl levereras det rena vattnet till huset med en tillkommande pump.
Finns lite olika modeller och fabrikat beroende på salthalten.
Takker så mye for svar. Vi har bestilt et vattenprov, så da får vi ta det og vente på analysen. Så får vi ta reningen når vi har provresultaten. For rening behövs. Vannet smaker salt, det lukter litt ''svovel'', og det legger seg en hvit hinna på plast og glass innuti diskmaskinen efter tvätt..? Så diskmaskinen kan ej annvändas för tiden..
Jeg skal google litt om deres forslag om omvänd osmos å lese meg opp litt. Takk igjen
Jeg skal google litt om deres forslag om omvänd osmos å lese meg opp litt. Takk igjen
Klicka här för att svara