mattetvilling skrev:
Nu kanske jag är lite sent ute men om du ska gjuta in rör ska dom ha en märkning med BD, dvs köp inga rör på tex Hornbach, Bauhouse eller Byggmax.
Läs mer här [länk]
Hej! Tack för omtanken och inte är du för sent ute, har inte gjutit ännu! Jag har köpt en del böjar på Rinkaby, och det stod på hemsidan att alla var godkända för föräggning i mark, så det hoppas jag! De andra rören har jag köpt på XL-bygg och även där har de lovat att de ska vara ok att gjuta in. Det borde väl iofs stå någon märkning på röret kan man tycka? Ska kolla det för säkerhetsskull! Som sagt, jag är mycket tacksam för små tips, då jag vilket säkert har framkommit är rätt novis på detta :D

Glöm inte att smörja lite innan du monterar ihop rören (men det ser ut som du använt något) annars kan packningen rulla ut och så är det lite lättare att få det på plats och kör dom inte i botten, dra tillbaks ca en cm. Jag har köpt mig en flaska Glidex för smörjning, sätter nu aldrig ihop rör utan det.

Krilleman
Glidex trodde jag var ett krav som proffs eller yrlesutövare? Hur får man i muffarna annars? Våld?

Utan smörja i muffarna = Trögt som attans!

Ang längdutvidgning och backandet med 1cm i varje muff, skulle jag säga att det är överskattat i en installation på ca 2m (enligt TS bilder)

Pipelife skriver följande på utvidgandet (sid 6): Längdutvidgning = 0,1 mm/m/°C

Så låt oss tro att maximala temperaturen (max/min) i TS grundsula är 10ºC (10º vinter - 20º sommar) alltså 10º som mest.

0,1x2x10 = 2mm på 2m installation vid differansen 10º och det är i överkant då grundsulans temperatur i stort sett är konstant den samma. Men andra ord är det inga problem att skjuta denna installation i botten på muffarna!

Edit:
Vid en andra titt på pipelifes länk så står det faktiskt delat, inte gånger, alltså 0,1/2/10=0,005?

Alltså ännu mindre anledning att hänga upp sig på att backa en bit i muffarna...

Redigerat:
Bra jobbat, fernco kopplingen sitter som en box på läppen!

Mvh

• Gilla
Lukasl
  • Laddar…
När jag skarva gamla rör var det en typ av gummipackning man tryckte in i röret och sedan skruvade så att den vidgades och satt fast inuti röret. Svårt att förklara men inuti skrivna fanns en vanlig muff till vanligt 75mm rör. Då leds vattnet hela tiden in i den nya skarven med överlapp. Kändes lite säkrare än en sån du använr, det borde kunna lägga sig vatten i skarvarna hos dig.

Krilleman
stake skrev:
När jag skarva gamla rör var det en typ av gummipackning man tryckte in i röret och sedan skruvade så att den vidgades och satt fast inuti röret. Svårt att förklara men inuti skrivna fanns en vanlig muff till vanligt 75mm rör. Då leds vattnet hela tiden in i den nya skarven med överlapp. Kändes lite säkrare än en sån du använr, det borde kunna lägga sig vatten i skarvarna hos dig.
Absolut kan vatten lägga sig i skarven som du beskriver, men kopplingen i sig är godkänd för både förläggning i mark och i byggnad utan problem oavsett montage liggande/stående! Dessutom får du högre flöde med denna koppling då den inte "inkräktar" på gjutjärnets invändiga diameter.

http://www.dahl.se/wps/wcm/connect/...ERES&CACHEID=9e3a950044c9e56595a2d7492911ff21

Det du eftersöker är falu expand och den är svårare att få att passa i de flesta installationer då "spannet" är lite mer begränsat. Det finns knappt någon installation som inte en fernco (eller liknande märke, enligt tidigare länk) klarar av utan att behövas monteras invändigt i befintligt rör.

http://www.rskdatabasen.se/infodocs/dos/dos_96_3106246_gruppfil.pdf

Hej igen. Ska nu gjuta igen och funderar på om jag kan/bör lägga ner en del av de stora stenarna jag har grävt upp. Blir väldigt mycket betong annars.

Blev dessutom lite irriterad när jag märkte att de 50-böjarna jag beställde från rinkabyrör bara var "B"-märkta och alltså inte får gjutas in. Vad jag såg hade de inget att välja på, men det får bli en sväng till XL-bygg och komplettera...

Annars är det inte fel att bottna med några hinkar singel från lokala grusgropen, går alltid mer betong än vad man handlar så är det för mig iallafall.:thumbup:

Mvh

Hej,

Glömde ju nästan att lägga in lite bilder på hur fantastiskt bra det blev! För en som aldrig tidigare hade pillat med avlopp, eller dragit kopparör eller lagt klinkers så är jag fantastiskt nöjd!

Detta hade aldrig gått utan all hjälp från er! Tusen tack. Nu duschar vi för fullt i källaren efter våra spabad :D

• 2013--09 361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013--09 364.jpg
    Skapa konto
  • 2013--09 370.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.