5 480 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Läckande blandare trots ny packning och ventilrör
Har en köksblandare av märke Mora Temp (vet ej dess ålder, men max 10 år) som börjar göra mig smått tokig. Det började med att den läckte ifrån själva kranen/pipen, kanske en droppe var tredje sekund. Köpte därför ny packning och ventilrör, antar att jag fick rätt grejer levererade eftersom de passade. Problemet är bara att läckandet fortsätter, och nu ännu mer än tidigare. Nu droppar det en droppe i sekunden.
Vad kan detta bero på?
Vad kan detta bero på?
Mystiken tätnar. Om jag vrider på ballofixen för varmvattnet och då alltså stänger av detta, då slutar det droppa. Även om kallvattnet är anslutet. Om jag vrider kranen till kallvatten, stänger av ballofixen för kallvattnet, men vrider istället på varmvattnet, då börjar det droppa ur kranen trots att själva kranen är inställd på fullt kallvatten.
Hur tusan är detta möjligt?
Hur tusan är detta möjligt?
Ja, jag bytte kolv och hylsa. Kontaktade efter en tid Mora armaturer och berättade om mitt problem. De skickade en ny reservdelssats till mig. Exakt samma som jag just köpt. Testade den nya istället och problemet var löst direkt. Vad detta berodde på har jag ingen aning. Det var exakt samma reservdelssats, med samma MA-nummer och allt.
Jag tror jag drabbbats av samma problem, du kommer inte ihåg vilket MA-nummer det var?
Första gången jag fick läckage så bytte jag kolv och packning, var bra i 2 år, tänkte att samma operation igen skulle hjälpa, men får inte stopp på läckaget, kan det vara så att det är fel på reservdelarna?
Orginalkolven en gång i tiden var i mässing, reservdelen är i plast.
Första gången jag fick läckage så bytte jag kolv och packning, var bra i 2 år, tänkte att samma operation igen skulle hjälpa, men får inte stopp på läckaget, kan det vara så att det är fel på reservdelarna?
Orginalkolven en gång i tiden var i mässing, reservdelen är i plast.
Klicka här för att svara