Byggahus.se

Ny pump suger inte upp vattnet

1. S
    Medlem · Sörmland · 356 inlägg

Skalman

Medlem
    Hej!
    Håret har blivit ännu gråare nu, utan vatten i en vecka nu.
    G:a ringpumpen skar. Bytte mot en ny Jet pump av tillräcklig storlek.
    Allt är OK men pumpen suger inte upp vattnet.

Beskrivning.
    En grävd brunn som har försett 50 kor, 10 hästar samt personal sedan Hedenhös, aldrig sinat, nu är vi själva på den brunnen, 4 pers hushåll.
    Brunnen med 40 mm PEM rör ligger 200 meter bort. Sughöjd absolut inte över 2 meter, Troligtvis bara 1 meter.

I brunnen ligger inkommande rör horisintellt ca 2 dm under vattenytan. I mitten av brunnsringen ett knä å 90 grader ner å sedan 60 cm PEM med en NY bottenventil. Dessa kopplingar ligger under vatten å kan inte suga luft.

Ringpump tidigare. Bytte bottenventil för kanske 15 år sedan. Minns ej hur jag bar mig åt den gången.
    Där PEM slangen kommer in i källaren är kopplingen till pumpen tät. Sedan går utloppet från pumpen via en kulventil genom backventilen till hydropress tanken. Utloppet från tanken har en kulventil.

Symptom.
    Fyller vatten i pumpen. Skruvar in pluggen, startar. Öppnar kulventilen en liten aning till hydropressen. Det bubblar till, sjuder i ledningen. Efter 1 minut högst så slutar pumpen att skicka ut vatten när vattnet i pumhuset tagit slut å den suger inte med luften från slangen till brunnen. Stänger kranen till hydropressen å stänger av pumpen, detta för att inte alltför mycekt luft skall gå tillbaka i slangen till brunnen. För när jag öppnar luftskruven så bubblar det till bara. Fyller på nytt vatten....itera...itera, har gjort detta kanske 30 ggr nu å är döless.

Ibland medan pumpen går öppnar utloppet från hydropressen samt en vatten kran så jag blir av med ev luft som pumpen har dragit fram. Sedan stänger jag alltihop, stänger krannen mellen pump å hydropress innan jag stoppar pumpen.

Har även testat ett "knep", man juckar den lodräta plaströret upp å ner i brunnen ca 2 dm så den vägen pumpa in vatten i den långa slangen, då är luftskruven uppe vid pumpen borta så vattnet kan pressa luten ur röret framför sig. Efter 1100 tag tröttnade jag. Men det var innan jag bytte bottenventilen. NU efter bytet har jag pumpat ca 300 tag utan resultat. Efter det gjorde jag som ovan men gav up efter 10 pumphusfyllningar.

Nu är det helg å vi är utan vatten, tur att det finns snälla grannar dit vi kan åka å duscha å tvätta. Men det börjar bli riktigt besvärligt. Ingen röris jag frågat har ett bra svar eller lösning på problemet. Alla säger fyll bara vatten å gör om tills det är ok.

På mina 35 år med denna brunn har detta hänt 2 ggr alltså å båda gångerna har jag fått upp vattnet, men det var ringpumpar. Kan det vara så att Jet pumpen helt enkelt inte klarar en så lång ledning trots bara 1 meters sughöjd?
    Vem har ett adekvat relevant tips som fungerar så jag får fram vattnet innan jag måste byta bostad till ett med madrasserade väggar?

Tackar på förhand.
    Skalman

2. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 995 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Första tanken.
    3 fas pump som går baklänges.
    Kolla rotations riktningen på den.

3. blackadder
    Medlem · västra götaland · 970 inlägg

blackadder

Medlem
    Jag har också 40mm slang men bara 100m till brunnen. Jag har självtryck men fick ändå samma fenomen som du beskriver. Antagligen ligger slangen i en båge så det blir luftficka när vattnet försvann.

Till sist kopplade jag en dränkbar pump i en tunna och tryckte vatten baklänges, då fick jag bort luftfickan.

4. kulle
    Medlem · skåne · 1 876 inlägg

kulle

Medlem
    200 meter slang tar väldigt lång tid att få upp vatten i , du har inte möjlighet att koppla loss den o fylla på baklänges?
    Och även som Göran w tipsa om kolla så den går på rätt håll om det är en tre fas pump

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Västerbotten · 60 inlägg

Elias123

Medlem
    Jag har en hydroforpump för bevattning på tomten.
    Den går inte heller att fylla via påfyllningen på pumpen utan jag måste antingen lossa slangen från pumphuset och hålla upp den och fylla den vägen eller slita upp slangen och hålla in backventilen och fylla bakifrån.
    Om det är en båge på slangen x meter bort så borde pumpen fungera fram tills luft kommer in i pumphuset.

Backventilen är en möjlig felorsak om den hunnit fastna eller börjat läka.

6. M
    Medlem · Norrbotten · 2 218 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Att fylla på på trycksidan är meningslöst, om pumpen börjar pumpa så skickar den vatten genom 200 m slang på väldigt kort tid. Dessutom försvårar det för pumpen att börja suga vatten på sugsidan om slangen är vattenfylld på trycksidan. Mitt tips är att fylla hela sugledningen OCH pumphuset innan start. Funkar det inte då då är det nåt knas med själva pumpen.

7. S

Skalman

Medlem
    Oh...tack alla för svaren.
    I kväll fick jag låna dusch hos en granne 4 km bort samt lånat tvättmaskin, som ny människa.

Till saken
    Pumpen är ny. Bottenventilen i brunnen är ny, backventilen på ingången till hydropresstanken ny. Sugsidan på pumpen tät.
    Rotationsriktningn är enligt manualen rätt. Det står att när man tittar på motorns fläktsida skall den gå medurs. Stämmer med en annan likadan mindre pump jag har till sjövattnet för bevattningen.

På pumpens sugsida sitter en T-koppling i järn. Benet på T-et går in i pumpen. Den ena armen kommer från brunnen, på den andra sitter en blindplugg. Jag har provat att skicka in en ½ tums slang med vatten den vägen samt sedan fyllt upp även pumpen. Då skickas den mängden vatten in i tanken å sedan så slutar pumpen jobba för den är tom inuti pga luften som kom fram.

Har snackat med ännu en "röris" sedan sist. Han menar att jag skall öppna utgående kranen från tanken samt ha kranen mellan pumpen å tanken öppen och dessutom en "kökskran" öppen så luften kan komma ut den vägen. Sedan skall jag stoppa in ½ tum slangen å fylla på så mycket det går samt fylla pumpen. Plugga båda å starta. Då kommer visserligen den mängd vatten jag fyllt på att åka ut men han menar att motsvarande mängd har sugits upp från brunnen samtidigt i andra änden av den 200 meter långa slangen. Så bara att hålla på, det blir kanske 2 meter i taget så........repris...repris....

Själv tycker jag när jag öppnar pumpens luftskruv i toppen så pyser det å bullar å jag tror vattnet åker tillbaka. Men det är väl bara alla luftfickorna som spökar?

Vad säger ni som skickat svar så här långt?

Teorin att fylla "baklänges" från brunnen å upp......Funderar på att där montera en kran ovanom bottenventilen.(Den kommer att ligga efter monteringen under vattenytan, brunnen har konstant nivå trots torka o allt....) Sedan med en dränkbar pump å bensinelverk kopplat till den kranen skicka in vatten från brunnen å hela vägen till huset tills det slutar komma luft ut genom blindpluggen/hållet på T-röret..Pluggen naturligtvis borttagen då. Då är slangen fylld å utan luftfickor. Röris trodde det skulle funka. Är det så här som någon har gjort? När slangen är fylld stänger man den kranen å får ligga kvar i brunnen. Visserligen lite jobb, men inte värre/mera än att byta backventilen. Får bada lite. Blir härligt "fotvatten" kryddat smak på vattnet
    :)

Har en likadan pump som sagt för sjövattnet å där fyller jag bara på i luftskruven sedan drar den direkt. Men den sugslangen är bara 4 meter å ½ meter djup.

Kom gärna igen med ev flera tips, Tackar redan nu å tack igen.
    Skalman

8. M
    Medlem · Norrbotten · 2 218 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Eftersom det är en nyinstallation så kanske det lönar sig att dubbelkolla så att sug- och tryckledningarna är monterade på rätt anslutning. Backventilen rättvänd om den går att vända fel? Har inga andra idéer, en sån här pumpinstallation ska funka under förutsättning att det är tätt på sugsidan och man fyller upp med vatten.

9. kulle
    Medlem · skåne · 1 876 inlägg

kulle

Medlem
    :x Naturligtvis menade jag att fylla på slangen på sugsidan ..............

10. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 031 inlägg

anders07

Medlem
    Antingen suger den luft (=läcka på sugsidan) eller så får den inte upp tryck (=för lite vatten för mottryck).
    När jag försökte få igång vår pump (efter en läcka) var den omöjlig men en rörmokare tipsade om att lägga ett längre rör på "luckan" vid pumpen och fylla upp det så den får ordentligt med vatten.
    Eftersom jag inte hade något annat större kärl fick jag åka och låna släpvagn och en 500 liters tank. Kopplade på en slang på tanken och till "sugluckan". Först öppnade jag från tanken så det fick fylla upp sugröret från brunnen (luften måste då kunna komma ut så öppna avluftningen).
    Stäng avluftningen och starta pumpen.
    Då sög den först mest från tanken (förstås) men då började jag stänga ventilen från tanken och låta den suga från brunnen, sen öppna/stänga växelvis tills den sög bara från brunnen.
    Sen lämande jag ventilen kvar på luckan (för framtida bruk) och kopplade loss slangen från tanken.

Rätt omständigt tyvärr men det fungerade...

11. S

Skalman

Medlem
    Hej alla.

Till mlkjhr
    Backventilen vid hydropressen är rättvänd. Pumpen snurrar åt rätt håll. In/ut slangarna kopplade rätt. Men tack ändå.(förstod det där med slangen....lugnt...)

Anders07!
    Tack för din beskrivning. Det låter som det bästa, jag har åsså provat med en tank på släpkärran men kunde inte ansluta ordentligt.
    Kan du tala om för mig vad du menar med "luckan"? På min pump finns ett R25 för inloppet, insuget, där går T-röret från brunnen in. Sedan på toppen ett R25 där slangen går till hydropressen. Sedan har jag luftnippeln på toppen bredvid utgående röret.(Sitter trångt till) Dessutom finns en avtappningsplugg längst ner på gaveln. Men någon "lucka"? Jag hänger inte med.

Att det är "omständigt" gör inget bara jag får det funka.

Bif en enkel skiss. Om jag tolkar dig rätt så skulle jag ansluta en tät koppling samt kran där pluggen är å sedan slangen från kranen till tanken på släpet? Har lite problem med anslutnignen till tanken. Men där behöver det väl inte vara lufttätt?

Skall jag sedan som senaste "rörisen" föreslog ha en kran öppen på andra sidan hydropressen så luften kan gå ut? Hade du det?Tänkte köra på det.

Tacksam om du kan svara snart. Har du möjlighet skicka privat email? Kan/får jag ringa upp dig?
    Läget är lite förtvivlat.
    Tackar å hälsar,
    Skalman

12. S

Skalman

Medlem
    Glömde naturligtvis bilden. T-rör_cr.jpg

13. S
    Medlem · Västra Götaland · 345 inlägg

Skumpen

Medlem
    Fyll vatten på sugsidan men du måste komma åt backventilen så du kan öppna den så vatten kommer ut upprepa proseduren fyll vatten öppna backventilen ett antal gånger så att all luft har försvunnit, kan behövas stor kraft för att öppna backventilen.

14. S

Skalman

Medlem
    Tack Skumpen,
    men nu förstår jag inte alls vad du menar med backventilen. Bif en ny skiss. Luften går ut genom den öppna kranen på andra sidan hydropressen.

Nu tänker jag göra så här:
    Skruvar fast en ny kran där pluggen sitter på sugsidan. Ansluter en slang från kranen till 200 tanken som står på släpet utanför. Fyller på vatten tills det kommer ut genom luftskruven på pumpen. Då har jag fyllt på både slangen så långt det låter sig göras samt pumphuset. Skruvar in luftskruven å stänger kranen till slangen å startar pumpen.
    Sedan ...itera....upprepa...
    Enligt senaste rörisen jag pratat med så åker visserligen vattnet från tanken ut i hydropressen men samtidigt så drar den med sig motsvarande mängd från pumpen. Så det borde gå.
    Vad säger ni?
    Tackar å hälsar,
    Skalis.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vattensystem_cr.jpg

15. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 031 inlägg

anders07

Medlem
    Med "lucka" menar jag pluggen... :)

Jag har en 50 mm T-koppling i mässing och den har som en "kork" uppe på. Jag fick inte loss pluggen på min koppling så då skruvade jag upp korken/luckan istället (samma diameter). Under mitt "lock" satt ett filter, en filterkorg.
    Jag åke till Hornbach och köpte kopplingar så jag fick en avstängningsventil kopplad för (mässings) och sen på den till ett 40 mm PEM rör som jag kopplade över till en Gardena koppling.
    Gardena kopplingen använde jag en vanlig trädgårdslang sen till tanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.