28 908 läst ·
19 svar
29k läst
19 svar
Ny pump suger inte upp vattnet
Det som var tricket för mig var att se till att pumpen hela tiden fick vatten att suga, jag misslyckades ett par gånger först när jag var för snabb med att stänga från tanken innan den hade hunnit fylla upp hela röret till brunnen.
Din senaste tanke är precis så som jag gjorde!
Problemet jag tror du har är att det hinner rinna bort lite vatten innan du får igång pumpen. Tanken med det jag gjorde var just att det rinner till vatten hela tiden från tanken så att det inte kommer in någon luft.
När pumpen sedan börjar suga så finns det ännu luft kvar i slangen från brunnen men dessa luftfickor "kompenseras" av tanken så när väl alla luftfickor är borta borde den suga bara från brunnen.
Din senaste tanke är precis så som jag gjorde!
Problemet jag tror du har är att det hinner rinna bort lite vatten innan du får igång pumpen. Tanken med det jag gjorde var just att det rinner till vatten hela tiden från tanken så att det inte kommer in någon luft.
När pumpen sedan börjar suga så finns det ännu luft kvar i slangen från brunnen men dessa luftfickor "kompenseras" av tanken så när väl alla luftfickor är borta borde den suga bara från brunnen.
Med backventilen menar jag den som sitter i ändan på sugslangen och som finns i brunnen , det blir en luftkudde mellan vattnet i slangen och backventilen i brunnen och den måste du få bort, därför måste du komma åt den och öppna den med handkraft det kan vara väldigt hög kraft så man måste ta i rejält.
En jetpump suger ur luften ur sugledningen själv men den vill inte ha något mottryck när den gör det. Prova att lossa något rör mellan pumpen och hydropressen så att det blir fritt blås, det känns om den blåser ut luft. När vattnet väl sprutar stänger du av pumpenoch kopplar ihop det igen.
På min bevattningspump har jag ett T-rör på trycksidan med en kran rakt ut, genom denna fyller jag pumpen med vatten, stänger kranen nästan helt, startar pumpen och när det gått några sekunder öppnar jag kranen, det väser en stund och när det kommer vatten är det bara att stänga.
Det kommer ta ganska lång tid att fylla en så lång sugledning.
På min bevattningspump har jag ett T-rör på trycksidan med en kran rakt ut, genom denna fyller jag pumpen med vatten, stänger kranen nästan helt, startar pumpen och när det gått några sekunder öppnar jag kranen, det väser en stund och när det kommer vatten är det bara att stänga.
Det kommer ta ganska lång tid att fylla en så lång sugledning.
Redigerat:
Fotografen är rätt på det, den pumptypen har inget problem att fylla sugledningen själv och här kan ju TS fylla på rejält också. Men inget eller så lite motstånd som möjligt på utloppssidan så funkar det perfekt.
Klicka här för att svara