3 031 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Borrad brunn + ejektorpump, dåligt tryck
Hej. Har borrad brunn + ejektorpump + hydrofor/hydropress i torpet som funkat fint i alla år, endast kran på tomten och används som sommarvatten. Idag när det var dags att öppna upp stugan så slog jag på pumpen, vatten kommer i kran men med ovanligt lågt tryck/flöde.
Stänger jag kranen så slår pumpen av efter ca 10 sek och öppnar jag kranen så upprepas samma sak, fortfarande lågt tryck/flöde. Låter även som det pyser och gurglar i rören när kranen är avstängd. Vad kan vara fel och hur löser man problemet? Mvh Jocke
Stänger jag kranen så slår pumpen av efter ca 10 sek och öppnar jag kranen så upprepas samma sak, fortfarande lågt tryck/flöde. Låter även som det pyser och gurglar i rören när kranen är avstängd. Vad kan vara fel och hur löser man problemet? Mvh Jocke
Flera detaljer behöver kollas: Först de enklare, fungerar självspädningen , dvs finns tillräckligt tryck till ejektorn vid uppstart, vatten måste finnas i slangen hela vägen upp till pumpen. Kolla sedan backventilen i ejektorn. Är borrhålet
starkt förorenat med slam måste ejektorn kollas mer noggrant. Är pumpen gammal & sliten, har den frusit under
vintern? Ejektormaskin är bäst för gamla borrhål upptragna med linstöt eller hål som är i dåligt skick. Om en
liten 3" el. 4" djupbrunnspump skall monteras måste borrhålet spolas. Nya ejektorpumpar, även större, finns från JPR.
starkt förorenat med slam måste ejektorn kollas mer noggrant. Är pumpen gammal & sliten, har den frusit under
vintern? Ejektormaskin är bäst för gamla borrhål upptragna med linstöt eller hål som är i dåligt skick. Om en
liten 3" el. 4" djupbrunnspump skall monteras måste borrhålet spolas. Nya ejektorpumpar, även större, finns från JPR.
Hej. Tack för svar, tänkte bara skicka info om att problemet i detta fall var en trasig PEM-slang under jord och efter slangbyte har det funkat fint, fram till idag då nytt problem med pumpen har uppstått - reggar det som en ny tråd.//Jocke
Klicka här för att svara