J
Hej. Har borrad brunn + ejektorpump + hydrofor/hydropress i torpet som funkat fint i alla år, endast kran på tomten och används som sommarvatten. Idag när det var dags att öppna upp stugan så slog jag på pumpen, vatten kommer i kran men med ovanligt lågt tryck/flöde.
Stänger jag kranen så slår pumpen av efter ca 10 sek och öppnar jag kranen så upprepas samma sak, fortfarande lågt tryck/flöde. Låter även som det pyser och gurglar i rören när kranen är avstängd. Vad kan vara fel och hur löser man problemet? Mvh Jocke

Flera detaljer behöver kollas: Först de enklare, fungerar självspädningen , dvs finns tillräckligt tryck till ejektorn vid uppstart, vatten måste finnas i slangen hela vägen upp till pumpen. Kolla sedan backventilen i ejektorn. Är borrhålet
starkt förorenat med slam måste ejektorn kollas mer noggrant. Är pumpen gammal & sliten, har den frusit under
vintern? Ejektormaskin är bäst för gamla borrhål upptragna med linstöt eller hål som är i dåligt skick. Om en
liten 3" el. 4" djupbrunnspump skall monteras måste borrhålet spolas. Nya ejektorpumpar, även större, finns från JPR.

J
Hej. Tack för svar, tänkte bara skicka info om att problemet i detta fall var en trasig PEM-slang under jord och efter slangbyte har det funkat fint, fram till idag då nytt problem med pumpen har uppstått - reggar det som en ny tråd.//Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.