Hej på er

Jag har en Grundfos UPS 25-50 som jag ska använda för att cirkulera vatten i en poolvärmare/solfångare. Behöver dock lite hjälp med att klura ut lämpliga kopplingar för PEM-slangen. Har tänkt använda mig av 20 mm PEM-slang.

Anslutningen till cirkulationspumpen är av så kallad G 1 1/2" storlek, vilket jag får fram ska motsvara 48 mm utvändig gänga? Även kallat R40 med gammalt språk =)

Så, hur tänker jag för att koppla på mig på cirkulationspumpen och gå över till 20 mm polyetenslang? Blir tokig på Rinkabyrörs sida, hittar inte det jag söker.

En 2271 som går från slangen till R20, sen en E4051 som går från R20 till R40 borde fungera, om jag inte tänkt fel med någon utv/inv koppling.

P
Pem ska man helst inte köra varmt vatten i. Om du gör de andvänd stödhylsor.

Tack så hemskt mycket, hade missat att jag fått svar, mailen verkar hamna i skräpposten.

Hur varmt vågar man köra i PEM? Ser ju att ett flertal andra har kört just i PEM, därför jag blir nyfiken.

Läs på en tillverkares hemsida så ska du hitta en tabell över vilket tryck PEM klarar vid olika tryck. Vid tappvatten och 10 bar snackar vi 20-25 grader ungefär (trycklass PN 10). Rimligtvis borde du ha väldigt lågt tryck i det du försöker göra så jag tycker inte det borde inte spela så stor roll i ditt fall. Annars finns ju alltid 22mm eller grövre PEX som klarar hög värme

En PRK koppling för 20mm till lämplig invändig gänga vara det du behöver för att få ihop det. Känns som klen PEM för den gänggrovleken så du kanske behöver någon kopplingsdel mellan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.