Upptäkte att det läcker under en koppling som ligger under värpannan. Den matar vatten i radiatorerna. Trycket i värepannan har sjunkit från 2 bar till 0,7 på två månader. Först trodde jag att det läcker från kopplingen. Men efter ett tag märkte jag att vattnet kommer ut ur fogen runt kopparröret !!!
Kan det vara så att röret har spruckit i golvet, därför kommer ut vatten ur fog?!
Har svårt att tro det. Men hittar ingen bättre förklaring.
Vad tycker ni?
Se bifogad bild.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden kommer ej upp:mad:

Försöker lägga upp bilden en gång till.

image.jpg
Skapa konto

Nu har jag laddat upp bilden på nytt åt dig. Kommer du ihåg hur du gjorde när du laddade upp bilden. Dvs vad klickade du på för knapp t ex klickade du på "Infoga bild"?

Kommer du ihåg hur länge du väntade mellan det att du började skriva inlägget och laddade upp bilden? Var det mer än 60 minuter?

Hej Per
Tack för hjälpen. Det tog ett par minuter att skriva inlägget. Jag la upp bilden i samma omgång. Klickade på kamera knappen och infogade bilden direkt från mobilen.

Krilleman
Det tränger alltså upp vatten från springan mellan golvet och kopparröret???

Nej, Krilleman
Jag bara ser att vattnet dyker upp från den svarta fogen mellan klinker plattorna, vid hö sidan av röret.
Har svårt att tro att vatten kan komma ut ur fogen!
Idag höll jag fast en servet bakom röret under muttern. Då blev det lite blöt.
Kan det vara så att kopplingen läcker och vatten tar sig under klinker platten och kommer ut ur fogen? Eftersom det finns tätskikt under.
Om det är kopplingen som läcker, hur får man tät den?

Dra några millimeter på kopplingsmuttern. När du gör detta så använd 2 nycklar och håll emot på kopplingen.
Avvaktar och se om det blir tätt. Om inte, dra något lite till. Om inte det hjälper så rekommenderar jag dig att lossa kopplingen och kolla konor och anliggningsytor. Det kan hjälpa att smörja med lite armaturfett.

Krilleman
Tyvärr är det ju ett VA T-rör med en annan tillverkares mutter & kona undertill. (Conex är min gissning) Vilket tyvärr inte är en korrekt installation. Har du gjort detta själv eller har du haft hantverkare hos dig?

Dessutom så ser det ut som (tyärr dålig upplösning) om någon dragit muttern med polygrip, vilket kan göra muttern oval detta gör att det kan läcka!

Det kan vara värt att demontera och applicera lite locherpasta special som har i sin beskrivning att den kan hjälpa till lite vid repor och grader:

Smörjeffekt och klämring - pastan har en god smörjande effekt för tillfälligt bruk och är därför ett gott hjälpmedel vid montering av klämring. Bara en liten gnutta pasta hjälper. Smörjeffekten ger känsla för när man gått upp lagom på konan och pastan går till eventuella grader eller repor - och stannar där.

http://locher.se/

http://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-tub-50-g/?select=true

Köpte huset för ett år sen. Ingen aning vem som har gjort det. Det finns säkervatten certifikat för badrum o tvättstugan. Men hittar inte värmepanna systemet i listan.

Roland: försökte dra den enligt din beskrivning. Men den satt som sten. Rörde sig inte en milimeter.
Vågar inte montera av den själv. Jag får ta hit en händig rörmockare.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Morteza Khodabandehloo skrev:
Hej Per
Tack för hjälpen. Det tog ett par minuter att skriva inlägget. Jag la upp bilden i samma omgång. Klickade på kamera knappen och infogade bilden direkt från mobilen.
Jag laddade upp en bild som en vanlig användare från min iPhone genom att skapa ett nytt ämne och klicka på kameraikonen men jag lyckas inte reproducera felet.

Stämmer det att du laddade upp bilden via mobiltelefonen via vår mobilsajt som ser ut så här? unnamed.png
Skapa konto

Vilken mobiltelefonmodell använder du?

Hoppas problemet med läckaget löser sig.

Ser ju som sagt ut som den nedre är en halvkoppling med gummipackning, dvs inte en riktig klämring. Detta ser man på att dragmuttern är konisk i änden och inte helt rak avhuggen.
Jag var misstänksam mot ett liknande t-rör på en vattenförgrening inne i skafferiet. Tog isär och det visade sig att packningen var en söndertrasad gummibit. Ett under att det inte börjat läcka. Bytte ut skiten mot en riktig klämringskoppling illa kvickt.

Krilleman
Fritzell skrev:
Ser ju som sagt ut som den nedre är en halvkoppling med gummipackning, dvs inte en riktig klämring. Detta ser man på att dragmuttern är konisk i änden och inte helt rak avhuggen.
Jag var misstänksam mot ett liknande t-rör på en vattenförgrening inne i skafferiet. Tog isär och det visade sig att packningen var en söndertrasad gummibit. Ett under att det inte börjat läcka. Bytte ut skiten mot en riktig klämringskoppling illa kvickt.
Det tvivlar jag på. Det ser ut som en klämringskoppling enligt mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.