Till 15 mm rör med 25 mm skyddsrör finns ju den blå väggbockfixturen för att få stabila vägg genomföringar och böjar, men hur gör jag med 22 mm matarledning med 34 mm skyddsrör för attfå en böj och stabil väggenomföring?

P
Måst du ha väggbockfixtur eller ere riktigt tajt?

Nej måste måste jag väl inte, tänkte bara att böjen kanske blir bättre då? Jag tror jag har 8 tum regel i väggen så det är inte speciellt tajt!

P
Då funkar de ju bra att dra en långböj.

Krilleman
Vad har du för prylar som behöver 22mm PEX via badrummet?

Inget tror jag egentligen, har wc, handfat, badkar, dusch. Gissar att 22 mm PEX var vad rörisen hade tillgängligt och därför blev det så. Antar att matning med 15 mm hade varit för klent när jag har 15 mm till resp tappställe. Eller?

Redigerat:
Är det ngn nackdel med 22 mm Pex?

Krilleman
Ja, om det bara är till ett vanligt badrum (dusch-WC-TS-TM) så är det ganska överdimensionerat. Vill man vara på den säkra sidan kan man dra 18mm. Men det går alldeles utmärkt med en 15mm också. 18mm kan man dra ut ur väggen med vanliga "pistoler" och plåtar.

Nackdelen är just som du redan har upptäckt. Det blir svårare med allt. Större bockradier i väggen, fulare montage med 22kopplingar, dyrare, klumpigare.

Onödigt om, som redan sagt, det bara ska mata ditt badrum!

Man kan använda 22mm som matning till fördelarskåp då denna anslutning blir rakt underifrån!

Jag körde med 15 till handfat + toalett och separat matning 15 till dusch.

Drar bort 22 mm och Beställer ny 18 mm som jag Drar som matarledning istället!

Krilleman
Ok tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.