Hei

Jag har sökt runt och blir inte klok :mad: men det är så att jag har en gammal hydrofor från sent 70 tal utan nivågivare, då den troligen har gått sönder och ersatts med en svart slang.

Det är en "bilventil" i toppen och en tappkran i botten. (har inte tillgång till kompressor)

När jag igår tappade ur Hydroforen så tog jag bort plasthatten på ventilen och då sög den in luft, (vågade inte tömma den helt så skruvade ihop och satte på pumpen, resultatet blev bättre men inte helt nöjd.)

Frågan är skall jag tömma hydroforen helt och samtidigt låta hydroforen suga in luft tills det inte kommer något vatten?

Sedan montera tillbaka plasthatten, skruva igen tappkranen och slå på pumpen? Troligen så kommer mina vattenkranar i huset hosta och spotta i en start tills luften är ute ur systemet, men de fungerar.

Tack på förhand.

Är det bara en fråga om att pumpen går för ofta, handlar det sannolikt om det du redan jobbar med, att luftkuddens storlek är för liten så att det blir liten tid mellan start och stopp för pumpen.

Stäng av pumpen elektriskt. Töm ut hela hydroforen, gärna om du har en bottenventil eller avtappningskran och öppna toppnippel eller rensningslucka, så att den är helt tom. Stäng sedan systemet och fyll med fördel på lite extra luft med (oljefri) kompressor, kanske 1 bar. Slå sedan på råvattenpumpen igen, så när vattnet strömmar in hydroforen så komprimeras luftkudden samtidigt som den håller en ganska hyfsad storek. Se till att hydroforen är tät. Läcker det ut luft i toppen, eller vid nivårörets anslutning, så får du ju upprepa detta lite väl ofta.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.