Hallå.

Får tillträde till mitt egna första hus om en och en halv månad så nu är det hög tid att bli medlem här :D

Har sökt så gott jag kan men hittar ingen tidigare fråga, vilket känns lite konstigt då detta inte kan vara en allt för ovanlig fundering.

Jo, i det blivande huset är det vad jag kan ana på bilderna två separata avloppsluftningar, det är likadana rör (utan kineshatt) som sticker ut ur taket ovanför där det finns badrum/toa i huset.

Ungefär såhär:

före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu stundar ett takbyte till våren och jag skulle vilja rationalisera bort en genomföring, dvs såhär:

efter.jpg
Skapa konto

Jag kan inte föreställa mig varför detta inte skulle fungera, men det kanske någon annan kan. Eftersom man inte gjorde såhär när man byggde huset så blir man ju lite orolig att man förstör något.

Hej Kaptnen, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag instämmer helt och fullt, det borde fungera alldeles utmärkt!
Om du vill förenkla så är det (kanske) ännu enklare att dra det ena avluftningsröret rätt upp,
och bara vinkla det andra dit.
Och kanske det faktiskt räcker med bara den ena avluftningen.
Det är normalt att man bara har en avluftning, även om man har flera toaletter.

Men det beror ju på de lokala förhållandena.
Din skiss är ju trots allt bara schematisk har jag förstått :)

Vad jag vet är den endast till för att undvika vakuum i systemet så det ska funka med bara en. Men den som sitter längst bort från gatan, om du förstår

kulle
och du är säker på att båda huvarna på taket är till avloppsluftning ?

Nej det kan jag inte säga att jag är, men det finns två andra huvar som ser mer ut som ventilationshuvar så jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara om inte båda är avloppsluftningar.

Men i februari vet jag säkert, och visar det sig inte vara som jag tror får jag ju tänka om innan takbytet.

Det kan väl kanske vara en radonslang dom dragit upp där oxå.

Ja, radonslang har jag dålig koll på. Huset är från 1966 och har källare.

Tveksam till att man la in radonslang så tidigt?

Tag bort båda och ventilera inne på vinden istället. Ja, inte om det är radon, förstås.

Redigerat:
Eftersom det är en kallvind så går vakuumventil bort.

Däremot så kommer antagligen den ena toaletten plockas bort och då kan jag flytta ner den avluftningen till toan i källaren och sätta en vakuumventil där. Mest för att slippa röret upp på vinden i onödan efter att toan har plockats bort.

Nu kan jag uppdatera med att det är definitivt två separata avluftningar.

Strategin blir att vid takbytet plocka bort den ena, och vid de andra toaletten som inte används sätta en vakuumventil:

efter 2.jpg
Skapa konto

Detta är den temporära men hållbara lösningen. Sen efter 6-36 månader kommer den toan rivas för att ge plats åt köket, och då flyttas vakuumventilen ner till toaletten som befinner sig under toaletten på övervåningen:

efter 3.jpg
Skapa konto

Vill inte lägga mer energi på bilderna just nu, men om någon kan se några problem med detta så kan jag ta fram mer underlag för reda ut exakt hur det ser ut. Detta borde enligt mig fungera fint, men jag är ju bara en glad amatör så tips mottages varmt!

Ok då, för att i alla fall illustrera att det finns en källare så gjorde jag om den sista.

efter 3.jpg
Skapa konto

Varför fungerar inte en vakuumventil på kallvindan?
Min har suttit där sedan 1980 men jag ska kanske ta bort den då?

Protte

Jo den funkar i många fall, det viktigaste är att man håller ständig koll på funktionen, den kan frysa fast, och i öppet läge får du då ut fukt på vinden och i stängt läge tappar den funktionen.

Jag föredrar att dra ut avluftningen på taket eller sätta vakuumventilen frostfritt så har man en mindre sak att ha koll på...

Det är inte alltid lämpligt att byta all avloppsluftning till vacuumventiler. Det blir någon sorts skorstensdrag i avloppsrören under den kala tiden om man bor högt på backen. Det kan bli lite övertryck i avloppsnätet ibland och om ingen granne heller har utluftning så kan det börja lukta avlopp vid den svagaste tätningen i huset och det är svårt att hitta läckan som kommer och går .
Kaptnen du gör rätt med att behålla utluftning som faktiskt behövs ibland :).
gaia

Ah där ser man, då blir jag ännu mer säker på att behålla minst en riktig luftning iaf. Den andra byts däremot ut till en vakuumventil misstänker jag, dock kommer den såklart inte få sitta på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.