2 314 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Expanderskruv ok i badrum?
Tänkte sätta fast ett blandarfäste i mitt nyrenoverade badrum, osäker på om expanderskruv är ok i våtrum? Vet inte hur jag annars skulle kunna få den att sitta fast ordentligt... Jag lät de gamla väggskivorna sitta kvar innan mattläggaren satte upp våtrumstapet, det är troligtvis MDF.
Produkter som diskuteras: "Expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Är det i duschen?
I så fall skulle jag nog vara försiktig med expander... Det är svårt nog att få en vanlig plugg "vattentätad".
Du hittar inte någon regel?
En blandar utsätts ju för en hel del påfrestningar, dels rör den sig lite av vattentryck när du sätter på/stänger av och sen skruvar man ju på den förstås.
Jag vet inte vad proffsen säger men har du ingen regel att skruva i är det då expander som är det enda som kan fungera men om det är i duschen vete tusan och jag skulle våga själv...
I så fall skulle jag nog vara försiktig med expander... Det är svårt nog att få en vanlig plugg "vattentätad".
Du hittar inte någon regel?
En blandar utsätts ju för en hel del påfrestningar, dels rör den sig lite av vattentryck när du sätter på/stänger av och sen skruvar man ju på den förstås.
Jag vet inte vad proffsen säger men har du ingen regel att skruva i är det då expander som är det enda som kan fungera men om det är i duschen vete tusan och jag skulle våga själv...
Eftersom det är våtrumstapet borde det ju vara lättare att få det tätt förstås...
Se bara till att ha rejält med silikon i hålet och bakom expanderskruven så det tätar ordentligt mot tapeten!
Jag vet inte om det hjälper något men du kunde ju också lägga i expandern först och dra den utan blandarfästet, sen skruva ur skruven och måla över ordentligt med våtrumsfärg eller silikon så du får ordentligt tätt, sen när det torkat så trycker du i silikon i skruvhålet och drar fast...
Se bara till att ha rejält med silikon i hålet och bakom expanderskruven så det tätar ordentligt mot tapeten!
Jag vet inte om det hjälper något men du kunde ju också lägga i expandern först och dra den utan blandarfästet, sen skruva ur skruven och måla över ordentligt med våtrumsfärg eller silikon så du får ordentligt tätt, sen när det torkat så trycker du i silikon i skruvhålet och drar fast...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden