21 911 läst ·
20 svar
22k läst
20 svar
Måste man renovera badrum i bostadsrätt?
Jag undrar då direkt hur det kan komma sig att du vet du det? Krasst sett har du ingenting med hur det ser ut i dina grannars lägenheter att göra och det är inte information som man normalt sett har tillgång till som enskilt bostadsrättsinnehavare.josefinfin skrev:
Varför det? Låt folk vara ifred och sköt dig själv. Jag förstår över huvudet taget inte varför du känner att du har rätt kräva ett sådant intrång i dina grannars privata angelägenheter.josefinfin skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 14 inlägg
Brukar gå och kolla när det är visning. Förstår inte varför det skulle vara fel att jag månar om föreningens ekonomi? Skulle kännas väldigt olustigt och onödigt om någon annans snålhet resulterar i att jag får höjd hyra pga kostsamma lagningar.
Du tror inte att alla kommer att få höjd hyra pga badrumsrenoveringar som föreningen får bekosta.
Det inre underhållet vilket badrum räknas till är var och ens angelägenhet och ingeting som grannarna ska lägga sig i.
I den förening jag bodde i ägde föreningen golvbrunnen och stammarna. Föreningen bekostade även bytet av brunn,stam och tätskikten när folk renoverade badrummen mha företag som hade BKR och Säker Vatten cert.
Jag har för mig att man fick kostnadstäckning upp till 25kkr/lägenhet.
Vad är nästa steg ska föreningen ha synpunkter på fula möbler,att det inte är en kran från FM Mattson, fel märke på gardinerna, Svensson har köpt rörkopplingar på Biltema etc etc..
Fredrik
Det inre underhållet vilket badrum räknas till är var och ens angelägenhet och ingeting som grannarna ska lägga sig i.
I den förening jag bodde i ägde föreningen golvbrunnen och stammarna. Föreningen bekostade även bytet av brunn,stam och tätskikten när folk renoverade badrummen mha företag som hade BKR och Säker Vatten cert.
Jag har för mig att man fick kostnadstäckning upp till 25kkr/lägenhet.
Vad är nästa steg ska föreningen ha synpunkter på fula möbler,att det inte är en kran från FM Mattson, fel märke på gardinerna, Svensson har köpt rörkopplingar på Biltema etc etc..
Fredrik
Medlem
· Västra götaland
· 14 inlägg
Inser du inte skillnaden på ett otätat badrum som borde renoverats för 10 år sedan och en ful soffa vet jag inte riktigt va jag ska säga.
Har fått de svar jag behöver och är tacksam för dom!
Har fått de svar jag behöver och är tacksam för dom!
Jag tycker inte alls det låter som du i första hand värnar om föreningen. Att vara oroligt över att du får högre hyra känns mer som egoism än omtanke om andra. Att ha inställningen att det är snålhet som är den avgörande faktorn huruvida man renoverar sitt badrum eller inte tyder på en bristande förståelse för andra människors ekonomiska situation. Jag är övertygad om att de flesta som sitter där med ett åldrande badrum mer än gärna skulle renovera men att alla inte har råd. Sen är ett trettio år gammalt skitsunkigt badrum inte nödvändigtvis ett problem ur fastighetsskadeperspektiv även om du tycker det ser fult och äckligt ut.josefinfin skrev:
Jag har under många år suttit i styrelsen för en stor bostadsrättsförening. Under min tid har vi genomfört flera stambyten och vi har haft några enstaka vattenskador under årens lopp. Allvarliga vattenskador som påverkar fastigheten handlar uteslutande om läckande tappvatten, värmerör och avlopp. Det vill säga situationen där antingen stora mängder vatten rinner ut på fel ställe vid ett tillfälle eller där en liten mängd kontinuerligt sipprar ut i fastigheten. Otäta ytskikt är ett icke-problem i sammanhanget. Det är framför allt i väggar, kulvertar och kök där det inte finns några tätskikt alls som skadorna uppstår. I ett badrum handlar det snarer om att små mängder vatten tillfälligt tränger in under tätskiktet och skapar kvarvarande fukt. Resultatet blir begränsade mögel och rötskador. Det är framför allt ytskiktet och den enskilda lägenheten som drabbas. Skador på bjälklag och väggstomme sprider sig mycket långsamt och når knappast längre än till närmaste grannen ens i de mest extrema fallen. Tittar du dessutom på föreningens ekonomi som helhet är vattenskador knappast relevant relativt de riktigt stora löpande kostnader som handlar om helt andra saker. Underhåll av tak, fasad, fönster, dörrar, stambyten, osv.
Vem är det som är snål? För mig låter det som att det är du. Du är rädd för att få en extra utgift och därför tycker du att en massa andra ska utföra kostsamma renoveringar.josefinfin skrev:
Om ni inte har problem redan så är det väl ganska troligt att det fortsätter så. Risken för läckor och annat lär snarare öka ifall en massa grannar börjar renovera sina badrum. Det är väl bara att se på detta forum så inser man att hantverkare i hemmet ökar risken för diverse 'olyckor'.
Klicka här för att svara