Byggahus.se

Uponor combipex

1. C
    Medlem Nivå 8
    Hej
    Jag håller ju på att dra om vvs i vårt hus. Använder mig av combipex system. Har då satt upp m6 väggdosa tror jag de heter de gröna. Sen satt gips och gjort klart väggen. Dosan sticker ut 5mm från väggen. Monterade nu de täcklocken som är konformade anpassade till dessa dosor. Men det blir ju bara ca 3mm gäng kvar på kopplingen. Ska det verkligen bli så?
    Capture1.JPG
    Capture2.JPG

Mvh Calle

2. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
    Hur tjocka väggar har du? M6an skall monteras dikt mot baksidan och sedan fräsas/kapas ner så att utsticket blir 3mm från färdigt ytskikt. Jag fick fräsa ner mina med 1-2 cm och sedan kapa kopplingsskruvarna motsvarande.

3. C
    Medlem Nivå 8
    Ja jag har ju så att utsticket blir bara 3mm utan att jag kapat dosan..

4. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
    Du får kanske köra med täcklocken som är plana istället för dom koniska? Det borde du spara en del djup på. Har du skruvat kopplingen i botten på M6an? Den behöver inte bottna och jag har för mig att den går en bit förbi den gängade delen om dras i botten. Då den tätas med lin och pasta kan du eventuellt backa ut den några mm.

5. C
    Medlem Nivå 8
    Jag har nog dragit den i botten. Fast ävenanvänt lin och pasta då jag aldrig lycks få dem täta annars.
    Kan ju backa ut den lite som sagt eller byta till plana lock. Beställde via rinkaby så trodde nog att locken skulle vara plana men de va koniska

6. C
    Medlem · Nivå 14
    Då får du lina lite extra, glöm inte att rispa gängorna innan så linet inte glider.