har kopplat in vattnet till köket via 15mm pex.

jag ville ha ballofixer typ överallt så man kan stänga av de olika delarna var för sig.

jag monterade säkert 15 kopplingar vilket då blir typ 30 klämringar... hade stödhylsor vid kopparrören och stödhylsor för pex där pexrören kopplades på. allt gick bra :)

men 1 rackarns koppling läker vid övergång från koppar till pex, alltså i den delen pexröret sitter. det läker inte mycket men fuktar och någon droppe i timmen kanske.

jag har använt stödhylsa för pex, smort med locherpasta och dragit för hand + ca 1 varv till vilket kändes som övervåld då det efter ca 1/2 varv gick väldigt trögt...

ska jag prova att dra åt det mer eller ska jag ta isär och kapa pexröret,+ ny stödhylsa samt klämring?

MVH

Krilleman
Vilken tillverkare har du på kopplingarna?

jag har köpt de på Bauhaus, tror de heter Admiral

Krilleman
Då är det svårt att ge dig korrekt info, men det enda du kan göra då är att dra lite hårdare. Blir det inte tätt efter det så får du kapa bort en snutt och göra om.

hmm jag törs inte dra nå hårdare eftersom det känns som jag dragit denna betydligt hårdare än övriga, och eftersom jag har god marginal på pexslangen för senare installation av jordvärmepump så tror jag att jag kapar bort en stump och gör om, frågan är då om jag måste ha ny klämring och stödhylsa?

jag TROR att jag måste ha ny klämring men stödhylsan borde gå återanvända? om man nu lyckas klippa upp pexröret och få ut den...

kulle
Se efter så det inte är nån skada på sätet i kopplingen så det var därför det inte blev tätt.
Ny klämring

Om röret inte går "rakt" in i kopplingen så kan det läcka. VA har typ 15° max snedhet.

när jag tänker efter så kapade jag nog inte denna änden av pexröret utan det var nog första biten på rullen... det kanske var nå skador eller liknande på det... får kolla så jag har stödhylsa samt klämring innan jag börjar skruva på det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.