4 468 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Rör i bjälklag...skarva i krypgrunden?
Jag har några prisolrör som går i bjälklaget och där jag skulle behöva dra om en del av sträckan.
Skarva i bjälklaget är ju ingen höjdare, men det borde väl vara ok att kapa det befintliga röret, böja ner änden i krypgrunden och göra en skarv där? (Vi kan bortse från frysrisken just nu.)
Skarva i bjälklaget är ju ingen höjdare, men det borde väl vara ok att kapa det befintliga röret, böja ner änden i krypgrunden och göra en skarv där? (Vi kan bortse från frysrisken just nu.)
Det är åtminståne bättre än att bygga in den.
Om man är petig, så får väl inte tappvatten dras i krypgrund?
Jag dummade mig häromåret och satte borrspetsen i ett värmerör. Det fick bli en skarv givetvis, men jag gjorde dessutom en fin "tratt" av en kapad plastflaska och drog ut mynningen via en slang till krypgrunden. Om det läcker, hamnar vattnet där det inte gör någon skada.
Jag dummade mig häromåret och satte borrspetsen i ett värmerör. Det fick bli en skarv givetvis, men jag gjorde dessutom en fin "tratt" av en kapad plastflaska och drog ut mynningen via en slang till krypgrunden. Om det läcker, hamnar vattnet där det inte gör någon skada.
Därför att Säker Vatten säger så, vill jag minnas. "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind." (Vattenskador punkt E, 2005 års upplaga)
Det är säkert frysrisken som ligger bakom, så här i sydsverige är det inget problem i praktiken. Jag har inte haft lägre temperatur än 6 grader i krypgrunden (Göteborg), trots 15 minusgrader utomhus.
Det är säkert frysrisken som ligger bakom, så här i sydsverige är det inget problem i praktiken. Jag har inte haft lägre temperatur än 6 grader i krypgrunden (Göteborg), trots 15 minusgrader utomhus.
Jag har aldrig sett det i säkervatten och tagit notis om det faktumet. Jag får åka hem och studera utförligare så det ges klarhet i frågan!
Men som du skriver så är det ju aldrig samma temp ute som i en krypgrund.
Men som du skriver så är det ju aldrig samma temp ute som i en krypgrund.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Kap.2.13
Klicka här för att svara