Sådär. Nu har jag dragit in vattnet till köket och kopplat in VVBn i systemet.
När jag släpper på vatten från kranen i "pumphuset" (djupborrad brunn, med liten hydrofor i uppvärmt utrymme) hör jag hur det strömmar in vatten i beredaren. Men ganska snart hör jag hur det slutar.
Vattnet värms upp som det ska men när jag ska tömma beredaren på vatten (från varmvattenskranen) kommer det inte ut mer än uppskattningsvis fem liter. VVBn är på 50 liter. Hydroforen visar tryck på 4,5 bar.
Vad kan problemet vara?
När jag släpper på vatten från kranen i "pumphuset" (djupborrad brunn, med liten hydrofor i uppvärmt utrymme) hör jag hur det strömmar in vatten i beredaren. Men ganska snart hör jag hur det slutar.
Vattnet värms upp som det ska men när jag ska tömma beredaren på vatten (från varmvattenskranen) kommer det inte ut mer än uppskattningsvis fem liter. VVBn är på 50 liter. Hydroforen visar tryck på 4,5 bar.
Vad kan problemet vara?
Är beredaren urluftad? Första gången du öppnar varmvattenkranen efter installation ska 50 liter luft pysa ut, sen kommer det kallvatten. Slå på beredaren, låt vattnet värmas och sen ska det fungera.
Är tillopp/utlopp rätt kopplade?
Är tillopp/utlopp rätt kopplade?
Är det inte det inte så att vatten fylls på i botten och tas ut i toppen.
Med andra ord ska det inte behövas någon särskild avluftningsventil.
Kopplar man fel får man inte ut luften eller så har det invändiga röret lossnat/gått av.
Med andra ord ska det inte behövas någon särskild avluftningsventil.
Kopplar man fel får man inte ut luften eller så har det invändiga röret lossnat/gått av.
Exakt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, det har aldrig funnits på någon av mina.Anna_H skrev:
Avtappningen sker ju från toppen av beredaren, så luften åker ut automatiskt när man tappar ur.
Jag tror att Zingos väg är den rätta
Fast jag är ju lite förvånad att det inte redan har skett.zingo skrev:
Sitter beredaren riktigt, och inte t. ex. upp-och-ner.
För då funkar den inte så bra
Trea på bollen
Redigerat:
Kanske dags att "avslöja" fabrikat och typ av VVB och blandningsventil, så gissningsleken slutar och riktig hjälp kan ges ?