1 978 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Var hittar man bra med information om bygg, t ex vattendragning?
Hej!
Har ett bygge som skitit sig lite, budgeten/offerten på 750k spräcktes med ungefär 300k pga diverse oförutsedda kostnader. Klart vi hade lite marginal, men inte SÅ mycket. Vi kom överens om att firman som bygger åt oss ska avsluta vid "färdigt skal", dvs allt utvändigt klart, så som tak, väggar, grund etc.
Det är ett mysigt gammalt timmerhus på ~80kvm på landet, uppskattningsvis från 1800-talets början. Vi köpte det för 750 000 vid årsskiftet 2013/2014 av sonen till ett gammalt par som hade avlidit. Vi köpte det fullt medvetna om renoveringsbehovet och prutade ganska rejält. =)
Vi bodde där i ett år ungefär och började projektet i början på 2015.
Omfattningen ser ut ungefär såhär:
Badrum, toalett(endast mulltoa), tvättstuga och hall låg i en dåligt utförd utbyggnad, ca 20 år gammal. Denna utbyggnad var full av mögel, svamp och fukt så det var bara att riva och kasta.
Sen har vi byggt tillbaka och byggt ut till en totalarea på 100 kvm.
Vad vi om ca 6 veckor har, när byggfirman är klara, är alltså ett tomt skal som vi ska dra in vatten och el till, lägga golv, byggar innerväggar och innertak etc etc. Utbyggnaden innefattar badrum/toalett, kök, tvättstuga, hall, ett arbetsrum och en bastu.
Så! Det ser ut som att jag kommer behöva lära mig en hel del. Vi har hjälp av en elektriker i familjen med el, så det löser sig. Det finns ju väldigt mycket guider och hjälp online, t ex från byggvaruhus m.m så en hel del känns som att det inte är någon fara. Däremot är det några områden som jag tycker det är väldigt svårt att hitta information om.
Vattendragning till exempel. Jag hittar bara små skvättar information om hur man gör, och mycket av det är motsägelsefullt(Dra det inte i taket, och inte i isoleringen, och inte i bjälklaget, och inte i väggarna, och inte i grunden. Nähä. Då finns det ju inget kvar annat än att ha en slang liggande tvärs genom rummen.
) och behandlar sällan hela bilden. Jag har bra läshuvud och är händig så om jag bara får tag i rätt information är jag helt säker på att det löser sig, men jag vet faktiskt inte var denna information kan finnas.
Jag har i alla fall bestämt mig för följande:
Uponors PEX system verkar fantastiskt enkelt och smidigt och låter som helt rätt att satsa på. Det lutar åt deras Q&E-system med expanderverktyget. Men vad är bästa sättet att dra det på? Det måste ju finnas någon slags praxis eller standard för hur man gör? Var hittar man böcker/standarder/guider/vad-som-helst om detta?
Även annan information om husbyggnad etc som tar ett brett grepp om vad man bör tänka på, och vilka val man ska göra etc skulle uppskattas!
Har ett bygge som skitit sig lite, budgeten/offerten på 750k spräcktes med ungefär 300k pga diverse oförutsedda kostnader. Klart vi hade lite marginal, men inte SÅ mycket. Vi kom överens om att firman som bygger åt oss ska avsluta vid "färdigt skal", dvs allt utvändigt klart, så som tak, väggar, grund etc.
Det är ett mysigt gammalt timmerhus på ~80kvm på landet, uppskattningsvis från 1800-talets början. Vi köpte det för 750 000 vid årsskiftet 2013/2014 av sonen till ett gammalt par som hade avlidit. Vi köpte det fullt medvetna om renoveringsbehovet och prutade ganska rejält. =)
Vi bodde där i ett år ungefär och började projektet i början på 2015.
Omfattningen ser ut ungefär såhär:
Badrum, toalett(endast mulltoa), tvättstuga och hall låg i en dåligt utförd utbyggnad, ca 20 år gammal. Denna utbyggnad var full av mögel, svamp och fukt så det var bara att riva och kasta.
Sen har vi byggt tillbaka och byggt ut till en totalarea på 100 kvm.
Vad vi om ca 6 veckor har, när byggfirman är klara, är alltså ett tomt skal som vi ska dra in vatten och el till, lägga golv, byggar innerväggar och innertak etc etc. Utbyggnaden innefattar badrum/toalett, kök, tvättstuga, hall, ett arbetsrum och en bastu.
Så! Det ser ut som att jag kommer behöva lära mig en hel del. Vi har hjälp av en elektriker i familjen med el, så det löser sig. Det finns ju väldigt mycket guider och hjälp online, t ex från byggvaruhus m.m så en hel del känns som att det inte är någon fara. Däremot är det några områden som jag tycker det är väldigt svårt att hitta information om.
Vattendragning till exempel. Jag hittar bara små skvättar information om hur man gör, och mycket av det är motsägelsefullt(Dra det inte i taket, och inte i isoleringen, och inte i bjälklaget, och inte i väggarna, och inte i grunden. Nähä. Då finns det ju inget kvar annat än att ha en slang liggande tvärs genom rummen.
Jag har i alla fall bestämt mig för följande:
Uponors PEX system verkar fantastiskt enkelt och smidigt och låter som helt rätt att satsa på. Det lutar åt deras Q&E-system med expanderverktyget. Men vad är bästa sättet att dra det på? Det måste ju finnas någon slags praxis eller standard för hur man gör? Var hittar man böcker/standarder/guider/vad-som-helst om detta?
Även annan information om husbyggnad etc som tar ett brett grepp om vad man bör tänka på, och vilka val man ska göra etc skulle uppskattas!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Även i ytterväggar är OK, men då måste man se till att röret går nära den varma sidan av väggen. Finns rätt bra beskrivet i "säkert vatten" reglerna.
Misstänkte att du höll på att dryga dig baserat på ditt korthuggna svar, men jag gjorde ett försök. Vilken värdelös tjänst. Förstår inte vad jag har gjort dig för att du ska tycka att jag ska slösa min tid med detta. "PNU.5143. Ledningar av isolerade PEX-rör med mantelrör av polyeten"huggan skrev:
"AMA
Medierör och rördelar ska uppfylla materialkrav enligt FVF D:214 PEX-rör. Medierör för värmevatten ska uppfylla krav på diffusionstäthet enligt DIN 4726.
RA
Medierör och rördelar ska uppfylla materialkrav enligt FVF D:214 PEX-rör. Medierör för värmevatten ska uppfylla krav på diffusionstäthet enligt DIN 4726.
"
Ja men dåså, nu vet jag precis hur och var man drar rör i hus.
Om du inte ville hjälpa till hade jag uppskattat om du lät bli att svara istället. För övrigt en ganska komplicerad tjänst som helt uppenbart inte vänder sig till lekmän.
Tack kulle och hempularen!
Som planen ser ut nu köper jag ledningssystem från biltema. Tycker deras PEX rör och kopplingar verkar helt OK. Sedan monterar jag detta i bjälklaget på något vis? Låter det som en vettig plan?
Trodde att det borde vara med någon sorts arbetsbeskrivning i AMA Hus och det var inte för att vara dryg.matsss1 skrev:Misstänkte att du höll på att dryga dig baserat på ditt korthuggna svar, men jag gjorde ett försök. Vilken värdelös tjänst. Förstår inte vad jag har gjort dig för att du ska tycka att jag ska slösa min tid med detta. "PNU.5143. Ledningar av isolerade PEX-rör med mantelrör av polyeten"
"AMA
RA
"
Ja men dåså, nu vet jag precis hur och var man drar rör i hus.
Om du inte ville hjälpa till hade jag uppskattat om du lät bli att svara istället. För övrigt en ganska komplicerad tjänst som helt uppenbart inte vänder sig till lekmän.
Tack kulle och hempularen!
Som planen ser ut nu köper jag ledningssystem från biltema. Tycker deras PEX rör och kopplingar verkar helt OK. Sedan monterar jag detta i bjälklaget på något vis? Låter det som en vettig plan?
Eftersom du frågade om standarder/guider trodde jag att du ville ha hänvisning till branschpraxis eller standard och inte bara ett svar utan källa.
Men bra att det löste sig
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hade inte sett att Biltema säljer PEX. Vet inte, personligen är jag lite skeptisk till VVS och Biltema. Men det kanske är en fördom. Själv har jag handlat PEX på rinkabyrör och Sigro. Där får man samma fabrikat på prylarna som rörfirmorna kör med.
Oavsett vilket så skall du välja Röri rör system, och planera för en fördelare till badrum på lämplig plats, skall sitta i ett vattensäkert utrymme, med skvallerrör ut till ex. badrum så att man upptäcker om det läcker. Aldrig kopplingar dolda i väggar eller golv.
Planera för få krökar på rören, gör man rätt så går det att byta innerslangen utan att riva något.
När det gäller PEX rör så finns det en egenskap man bör tänka på. De rör som skall användas för värmeledningar måste vara explicit avsedda för det. Plasten i rören är vattentät, men inte gastät. Så syre tas upp av vattnet. Detta får i sin tur värmsystem att rosta. De PEX rör som är avsedda för värme, har en extra beläggning som hindrar syre från att vandra in genom plasten. Det finns också av vissa fabrikat rör som bara är avsedda för värme, det tål inte trycket från tappvatten.
De vanligaste rören är numera avsedda för både tappvatten och värme.
Oavsett vilket så skall du välja Röri rör system, och planera för en fördelare till badrum på lämplig plats, skall sitta i ett vattensäkert utrymme, med skvallerrör ut till ex. badrum så att man upptäcker om det läcker. Aldrig kopplingar dolda i väggar eller golv.
Planera för få krökar på rören, gör man rätt så går det att byta innerslangen utan att riva något.
När det gäller PEX rör så finns det en egenskap man bör tänka på. De rör som skall användas för värmeledningar måste vara explicit avsedda för det. Plasten i rören är vattentät, men inte gastät. Så syre tas upp av vattnet. Detta får i sin tur värmsystem att rosta. De PEX rör som är avsedda för värme, har en extra beläggning som hindrar syre från att vandra in genom plasten. Det finns också av vissa fabrikat rör som bara är avsedda för värme, det tål inte trycket från tappvatten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På vårt bibliotek, avdelning Facklitteratur, Teknik, Husbygge (Ppb?) står en tjock bunt med DVD-skivor.
De verkar täcka de flest aspekterna av husbygge.
Ta en koll där, det kan finnas mycket matnyttigt.
Jag har inte tittat på någon själv, så jag kan inte avge något omdöme.
De verkar täcka de flest aspekterna av husbygge.
Ta en koll där, det kan finnas mycket matnyttigt.
Jag har inte tittat på någon själv, så jag kan inte avge något omdöme.
Ja, jag känner mig också tveksam, men dom verkar vara godkända av alla relevanta organ. Tycker det verkar enkelt att kunna gå in i en fysisk butik och inhandla grejerna.hempularen skrev:Hade inte sett att Biltema säljer PEX. Vet inte, personligen är jag lite skeptisk till VVS och Biltema. Men det kanske är en fördom. Själv har jag handlat PEX på rinkabyrör och Sigro. Där får man samma fabrikat på prylarna som rörfirmorna kör med.
Det verkar som att alla rör på biltema är godkända till 95 grader, så det borde ju vara OK oavsett. Sen ska jag inte ha några värmesystem heller, så det förenklar ju saken. Eller jag ska ju ha varmvatten till kranar osv, men jag antar att det inte var det du menade. Bara tappvatten.
Tack så jättemycket för tipsen, verkligen nyttigt "ABC". =)
Tack för tipset, ska kika på det och se vad jag hittar!KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara