2 486 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avlopp för fritidshus
Planerar bygga fritidshus och har försökt sätta mig in i vilka system som finns för att lösa avloppsfrågan.
Vänder man sig till en entreprenör rekommenderas man förmodligen endast hans leverantör.
Kommunen ska vara neutral och är därför väldigt försiktig och ovillig att rekommendera någon.
Det verkar minsann inte vara lätt att själv hitta rätt system och tillverkare.
Det är anledningen till varför jag nu vänder mig till er här på forumet, inte bara för att få goda råd, utan även för att bli avrådd från anläggningar som är mindre bra.
Vänder man sig till en entreprenör rekommenderas man förmodligen endast hans leverantör.
Kommunen ska vara neutral och är därför väldigt försiktig och ovillig att rekommendera någon.
Det verkar minsann inte vara lätt att själv hitta rätt system och tillverkare.
Det är anledningen till varför jag nu vänder mig till er här på forumet, inte bara för att få goda råd, utan även för att bli avrådd från anläggningar som är mindre bra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får nog börja med att kolla med kommunens VA-avdelnig för att få veta viken typ av lösning som är tillåten där huset skall ligga.
Trekammarbrunn med infiltration, minireningsverk, sluten tank eller kommunalt avlopp är väl de huvudsakliga alternativen.
Men det är som sagt kommunen som bestämmer vilken lösning som är tillåten, och därmed vilket kostnadsläge du hamnar i.
Lite att läsa:
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html
Trekammarbrunn med infiltration, minireningsverk, sluten tank eller kommunalt avlopp är väl de huvudsakliga alternativen.
Men det är som sagt kommunen som bestämmer vilken lösning som är tillåten, och därmed vilket kostnadsläge du hamnar i.
Lite att läsa:
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html
Normalt sett ska avloppsanläggningen dimensioners för 5 personer permanentboende trots att det är ett fritidshus. Det är således ingen skillnad mellan anläggningen för ett permanenboende och ett fritidboende. Kommuner kan göra undantag för denna huvudregel men det är nog inte så vanligt.
Klicka här för att svara