Hej, jag har ett problem med avloppsluftningen på taket. Om vinden ligger fel så luktar det skit på entrésidan. Luftningen är ett öppet 110-rör.

Förslag på lösningar mottages tacksamt.

Är det enskilt avlopp?
Om så är fallet finns troligtvis problemen i er avloppsbrunn som inte luftas på rätt sätt ellet begynnande stopp i avloppet.

Nej det är kommunalt. Funderar på ett luktfilter. Någon som har erfarenhet av dom?

Krilleman
Lukta kan det absolut göra. Det gör det hos mig med när vädret är gynnsamt för doften.

Vad menar du med liktfilter?

Jag tänkte återkoppla och berätta att jag tog ett "filter" som fungerar som en backventil från Tyskland. Lukten är borta och allt är frid och fröjd. :thumbup:

filter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådana backventiler brukar vara avsedda för inomhusmontering i uppvärmda utrymmen. Finns för övrigt på alla byggmarknader även här i landet.

Du löper stor risk att ventilen låser sig om det blir kallt (kondens fryser). Det i sin tur ger i bästa fall att vatten sugs ut ur vattenlåsen i golvbrunnar och toastol, när du spolar. I sämsta fall ger det stopp i avloppet. Flödet bromsas av vacuum i systemet.

Ventilen ska vara specad till -20. Det var rätt länge sedan vi hade så kallt här :)

S
Har en sån där på vinden, den frös fast vid -5, så stank det på hela vinden sen.

Och ja, tyvärr slutar avloppsavluftningen inne på vinden för tillfället...

• Gilla
Johan Thorsell
  • Laddar…
Macki skrev:
Ventilen ska vara specad till -20. Det var rätt länge sedan vi hade så kallt här :)
Den uppgiften skulle inte jag tror på. Om du tittar på konstruktionen så finns det inget som tyder på att den klarar typ 1 hekto is.

Det går inte att göra en sådan som skall tåla frusen kondens, med mindre än att den är motordriven. Eller eluppvärmd.

Troligen menar de att plasten tål -20, men inte att den fungerar med fruset vatten

Nu var det visserligen en mild vinter men den har fungerat från november förra året till idag utan att frysa. Tiden får utvisa om det fungerar långsiktigt. Min skoltyska är inte inte den bästa men vad jag förstår så är den frostskyddad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.