1. Rör ska sitta på knutarna inte fasaden. Basta.
2. Grön dragning av rören var även min tanke om rött inte funkar.
3. Padda på markrör är inte ett problem, det är dom gjorda för att tåla, givetvis inom några rimliga gränser.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
MathiasS skrev:
inom några rimliga gränser.
Såsom? :)

Hade annars tänkt såhär, gräva bort marken som ligger idag. (Gammal grusgång med mossa, gräs, gamla rabatter, rostig spik, mindre träd, lite asbestplattor samt övrigt oidentifierbart)
Gräva en ränna för rören, djupet blir 110 + fall från huset + okänt minsta djup under mark = ?
Slänga på en duk och typ 10-15 cm 0-18. Använder denna fraktionen till vägen så kör gärna på samma så om det blir något över så kan jag fylla upp hjulspåren.
Padda lite försynt, kommer tyvärr bli en sån där lätt sak men bättre än inget tänker jag. Kommer undvika att padda nära huset för jag vill inte att grunden skall åka isär ännu mer...
Ett par cm med 8-12 kross eller vad det nu är för fraktion jag har i gångarna redan. Nåt liknande i alla fall.
Lägga ut lite plattor och sedan bygga värdens största schabrak till entrétrappa.

Såg trappbygget som den största utmaningen, inte att gräva ner lite rör. Ack så fel man kan ha!

Redigerat:
MathiasS skrev:
1. Rör ska sitta på knutarna inte fasaden. Basta.
...
Väldigt vad du är kategorisk ;)
Jag skall göra en fältundersökning på min nästa promenad runt byn.

Dalbotös skrev:
Såsom? :)

Hade annars tänkt såhär, gräva bort marken som ligger idag. (Gammal grusgång med mossa, gräs, gamla rabatter, rostig spik, mindre träd, lite asbestplattor samt övrigt oidentifierbart)
Gräva en ränna för rören, djupet blir 110 + fall från huset + okänt minsta djup under mark = ?
Slänga på en duk och typ 10-15 cm 0-18. Använder denna fraktionen till vägen så kör gärna på samma så om det blir något över så kan jag fylla upp hjulspåren.
Padda lite försynt, kommer tyvärr bli en sån där lätt sak men bättre än inget tänker jag. Kommer undvika att padda nära huset för jag vill inte att grunden skall åka isär ännu mer...
Ett par cm med 8-12 kross eller vad det nu är för fraktion jag har i gångarna redan. Nåt liknande i alla fall.
Lägga ut lite plattor och sedan bygga värdens största schabrak till entrétrappa.

Såg trappbygget som den största utmaningen, inte att gräva ner lite rör. Ack så fel man kan ha!
Om du bara paddar med en liten fjuttpadda kan du göra hursomhelst. Man kan ju inte köra med en 250kg padda på rör som ligger i dagen, men det räcker enligt min erfarenhet med att det är någon decimenter eller två med material ovanpå rören för att det ska gå bra. Och, kör man men en 100kg padda eller mindre räcker det ju att du har täckning för rören så är det safe....

KnockOnWood skrev:
Väldigt vad du är kategorisk ;)
Jag skall göra en fältundersökning på min nästa promenad runt byn.
....drivet av att alla som inte gör som jag gör fel. Tittar jag ut genom fönstret här kan jag faktiskt hitta någon som har rören bredvid men.....näe.

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.