Byggahus.se

Grannen får vatten från vår pump.

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej. Vad skönt och hitta ett forum där man kan få svara och få svar på husproblem.
    Jag själv har stött på ett problem då vi nyligen flyttat från stan ut till landet där vi har eget vatten och enskilt avlopp.
    När vi köpte huset i feb 2014 och flyttade in sept 2014 så visste vi att ett hus ca 200m längre bort fick sitt vatten av oss..
    Enligt förra ägaren så brukade "grannen" komma ibland och ge en flaska...ja ni vet vad... för vattnet.

Som sagt så har vi bott i vårt hus sen september 2014 och grannen har inte visat sig alls för oss trots att han visste att nya ägare tillkommit så jag körde inom till honom nu när våren kom och berättade att det är vi som äger brunnen nu och vill vi att han ska betala för vattnet som vi förser honom med.
    Inga servitut eller kontrakt finns.

Jag föreslog en hundring/ månad samt att vi delar på alla underhållskostnader som dyker upp.
    Han blev inte glad och jag blev osäker om jag tagit i förmycket då jag inte har en aning om vad som är rimligt. Jag sa att jag återkommer i frågan.

Jag frågar därför er här på forumet vad som är rimligt att få ersättning för när man förser sin granne med vatten?
    Hoppas på svar.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag skulle fråga om han tyckte det var mycket och hur mycket han tycker vattnet är värt.

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Låter som att grannen beter sig som en småunge som blivit sur för att man tagit från denne godiset. Summan är fullständigt rimlig. Möjligen skulle man kunna lägga upp det på annat sätt, så att grannen betalar en schablonsumma för underhåll istället för faktiska kostnader. Om t.ex. pumpen pajar så kanske grannen inte har lust att ge 10 papp till dig för en ny pump utan att ha något ägande i den.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Skriv ett avtal/servitut där ni kommer överens om alla kostnader så att det gäller även ifall grannen skulle sälja sitt hus och en ny förmåga dyker upp med egna ideer. Rimligt är ju (om det är egen brunn) att ni delar på elen som förbrukas av pumpen samt samtliga reparationskostnader. Prata med Lantmäteriverket eller kommunen om mallar och förslag på avtal.

5. L
    Medlem · Nivå 8

För det första så tycker jag att det är rätt anmärkningsvärt att inte ha träffat sin granne på över ett halvår när man bor på landet. Den förvåningen gäller både dig och din granne.

Sen ifall man ska se det från din grannes synvinkel så är det ju en ganska kraftig höjning av priset mot vad han är van vid. Det låter ju som att han kommit över kanske en gång per år med en spritflaska som tack för vattnet, vilket onekligen är ett väldigt lågt pris. Som nyinflyttad på landet finns det en poäng att inte göra sig till ovän med alla runtomkring och det blir kanske fallet ifall den där grannen har bra kontakt med alla andra i trakten. Då blir du den snåle typen som kommer och chockhöjer priset helt plötsligt. Att han inte dykt upp ännu kan ju bero på att han brukar komma över med flaskan till midsommar.

Här kan jag ha fel, men det låter onekligen som att det handlar om en man 50+ och ifall han inte är någon storförbrukare av vatten så hade jag nog låtit det vara som det alltid varit. Ifall han inte drar mycket vatten så är det ju egentligen ingen kostnad för dig att han tar lite. Flaskan täcker garanterat elkostnaden för pumpens merarbete.

Det kommer i annat läge ifall det handlar om någon som fyller pooler, vattnar mycket trädgård m.m.

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar.
    Jo det kan tyckas konstigt att man inte träffats tidigare men det finns en förklaring till det.
    Han använder huset som sommarställe och besökte det bara sporadiskt under hösten och vintern.
    Jag knackade på 2 ggr i december men gav upp sen. Han dyker väl upp nån gång tänkte jag.
    Alla andra grannar besökte vi nästan direk´t;)

Det känns rätt att ta 100/ mån men sen inget mer då vi äger ju anläggningen och hade haft underhållskostnader ändå.

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Fråga grannen vad han har för alternativ.

Kapar ni ledningen, som han ändå inte betalar något för att få använda. Då kommer han att själv få betala brunnsborrning och allt annat som behövs för att få upp vattnet.
    Alternativet 100 Kr i månaden och en schablonsumma för underhåll och reparation är i så fall en struntsumma.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Å ena sidan så borde inte 100kr /mån vara så mycket att bråka om för grannen, å andra sidan så är det rätt mycket pengar för en låg förbrukning, som jag antar att fritidsboendet betyder.

Kommunalt vatten brukar kosta typ 3 - 5 kr / kbm (exklusive avloppsavgiften). För ett fritidshus gissar jag på en förbrukning på 50 - 100 kbm per år.

Det finns en oändlig mängd med resonemang för hur man kan tänka runt ett sådant här nyttjande.

man kan basera det på faktiska kostnader, och sedan fundera över en vettig fördelning. Det går att argumentera både för en likadelning trots grannens låga förbrukning, och en fördelning efter förbrukning.

Eller ett mer marknadsmässigt resonemang, vad är grannens alternativkostnad. Dvs. hur mycket är det värt för grannen att få vatten från den här brunnen.

9. T
    Medlem · Nivå 11
    I sommarstugan är vi tre hus som delar på en brunn. Brunnen ligger på den enes tomt och pumpen får sin el från dennes nät och jag antar att grannen har en mätare för elen till pumpen. Vi har varsin vattenmätare och baserat på förbrukning så delar vi på elkostnaden en gång om året. Eventuella reparationer delas i tre delar.
    Hittills på fem år har vi bytt någon del i pumpen eller vad det var, den gick på rätt många hundralappar. I övrigt brukar elräkningen sällan stiga över tjugo spänn. Per år.... Iofs förbrukar vi nog väldigt lite vatten då vi ännu inte har dragit in vatten i huset men vi diskar en del, vattnar i trädgården och duschar. Vad de andra betalar vet jag inte. Sen var vi tvungna att köpa ny mätare härom året då den förra frös sönder. :D

Hade jag varit du hade jag gått tillbaka till grannen, förklarat att du fått reda på hur det brukade fungera och föreslagit att ni fortsätter på det viset med tillägget att han får hjälpa till på något för er båda godtagbart sätt om något går sönder. Så länge du kan visa upp ett kvitto på delar och/eller reparation så kan han ju knappast neka till att bidra...

lbgu har en poäng när han resonerar om den nye snåle typen. Du behöver ju inte gå över med mössan i hand men att visa lite ödmjukhet och förståelse tror jag i det här fallet är bättre än att komma som ny och styra och ställa.

Lycka till!

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 8
    Handlar det om en sommarstuga tror jag faktiskt att du gör en bra affär ifall du tar flaskan. Du får faktiskt mer än vad det kostar dig att bjuda på vattnet.

Hur du än vrider och vänder på det så har du inga större kostnader för att grannen tar lite vatten. Några 10-or i elkostnad kan det väl maximalt handla om. Att börja argumentera om att grannen skulle betala något sorts marknadspris känns helt fel just för att det gäller en redan existerande brunn samt att det är en granne.

Tänk om en granne som saknar körkort hör att jag ska in till stan (ca 6,5 mil) och frågar om han får följa med. Jag skulle aldrig drömma om att kräva betalt för det. Skulle jag däremot resonera att hans alternativkostnad var att ta taxi så finns det kanske vissa här som tycker att jag skulle be om ca. 500 kr. för tjänsten vilket antagligen är rätt billigt jämfört med vad taxi tar.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 15
    Jag betalar mer än 100 kr/månaden för driften av en gemensam vattenanläggning, där vi är 20 hushåll som delar. Och då har jag betalt 100000 för min andel i VA-anläggningen.

Så om grannen får vatten för 100 kr i månaden så har han all anledning att vara nöjd.

12. A
    Medlem Nivå 15
    Så visst kan han ta en dunk vatten, om han skulle behöva.

Men om din granne börjar åka med dig in till stan varje dag, då skulle du nog bli lite fundersam efter nån månad. Även om det inte blir mer än marginellt dyrare med en passagerare, så kan man nog tycka att det finns nån gräns när det är dags att börja dela på kostnaderna.

13. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast nu pratar vi om att grannen tar vatten som antagligen kostar brunnsägaren mindre än 50 kronor om året. Så det är väl jämförbart med en enda bilresa om man skulle dela bensinkostnaden. Om jag har en merkostnad på en så liten summa är det faktiskt inget jag skulle riskera grannsämjan för. Rent krasst gör jag ju en vinst om jag får en spritflaska för det då den garanterat kostat grannen mer än vad det kostat mig att ge grannen vatten.

• Laddar…
  14. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    TS kanske inte dricker sprit! :)

15. H
    Medlem Nivå 9
    Han kanske hittar någon som gillar sprit och vill bli bjuden.