Hej! Har lite funderingar jag skulle vela lägga ut här på forumet då jag har en miljon andra puckar.

Mitt diskmaskinsavlopp (till höger i bild med koppartratt) rinner över. Jag har rensat vattenlåset och det kom ut massor med rostiga gjutjärnsbitar. Jag vill ha bort det, ansluta plast mot befintlig gjutjärnsstam som kommer upp i skåpet. Har ni idéer på vilka rör/vattenlås/anslutningar jag behöver. Biltema, jula osv funkar för mej.

Tack🙏
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Du behöver inget vattenlås till DM. Det räcker kröka slangen till ett S. Och en gummiövergång.
2. Själv skulle jag byta rubbet. Plugga igen det ena avloppet och ansluta allt som man gör idag.

Jag tror du har ett annat problem då tratten överfylls. Detta tyder på ett stopp någonstans på vägen ner.

Nåt av dessa?
http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/

Redigerat:
Det var nog en ovanlig märklig installation som du har. Gör som Atom säger.

Atom skrev:
1. Du behöver inget vattenlås till DM. Det räcker kröka slangen till ett S. Och en gummiövergång.
2. Själv skulle jag byta rubbet. Plugga igen det ena avloppet och ansluta allt som man gör idag.

Jag tror du har ett annat problem då tratten överfylls. Detta tyder på ett stopp någonstans på vägen ner.

Nåt av dessa?
[länk]
Problemet var att vattenlåset var fyllt i massa skit plus rostflagor. Det rinner fint på vägen ner efter vattenlåset. Du menar att jag skall ansluta slangen via gummistos mot bef gjutjärn samt böja slangen som ett S och på så vis få ett vattenlås? Då drar jag bara fast slangen med stålband så den hålls S-formad.

Rustyy skrev:
Problemet var att vattenlåset var fyllt i massa skit plus rostflagor. Det rinner fint på vägen ner efter vattenlåset. Du menar att jag skall ansluta slangen via gummistos mot bef gjutjärn samt böja slangen som ett S och på så vis få ett vattenlås? Då drar jag bara fast slangen med stålband så den hålls S-formad.
Ja. Så menar jag.

Krilleman
Men nästan alla diskmaskiner har ju avloppsslangen monternad nertill i maskinen. Och med tanke på att man ska fästa slangen i underkant bänkskiva så har man redan ett "vattenlås"!

Men i detta fallet är det faktiskt lite udda. Jag har aldrig sett dubbla uppgångar med avlopp i köksskåpet! Men jag skulle nog ha kapat bort vattenlåset och dragit upp 40mm rör med en utloppstratt och tillhörande vattenlås för att undvika lukt.

906b736005c6d6e7c9bbea607823aca9_b4419f32f722d7e419e14c18a00dd058.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen direkt ner i en gummibussning är inget standard-förfarande!

http://faluplast.se/sv/tvattmaskin/tvattmaskinavlopprsk-80823733240mm__975

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.