kulle
Då undrar jag när det blev standard att det SKA vara stödhylsor i halvhårda rör, för mig veterligt var det inte så förr.

Y
Jag var i butiken idag och pratade med samma säljare som då sa att dom köper första billigaste varje gång så han visste inte vilket fabrikat jag fick, samt att han hävda nu att han alltid föreslår hylsor... Besviken men då jag handlar där ofta så kände jag inte för att ta det längre än så.. Fan..

Kommer gnaga på mitt sinne tills jag byter ut rören. Nu vet man ju rätt längder osv så det tar nog inte långa stunden. Mer nervös för flytta stora bubbelbadet vars fötter troligen inte mår bra av sånt.

Har ingen enkel lösning på ditt problem, men det kanske kan minska stressen över att byta rören bums. I mitt hus byggt 1978-79 fanns inga stödhylsor på något rör. Alla rör är Prisol och jag såg det nu i vintras när jag bytte samtliga blandare och satte in Ballofixventiler vid alla tappställen. Det har aldrig varit några problem med läckage vid kopplingarna.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
kulle
Jag anser att du inte alls ska vara orolig, om du nu inte har tokdragit kopplingarna, för det som kan hända är att klämringen skär igenom när man drar för hårt, och det ska mycket till på halvhårda rör.
Edit: sen tror jag det är många hushåll med rördragningar modell lite äldre som skulle få dra om sina rör bara för det, nej det låter inte rimligt.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har du ett rum med vettigt tätskikt. Så spelar det ingen roll om det skulle börja läcka. Och sannolikheten för läckage är väldigt liten.

Det är skillnad om man ex. missar att dra en koppling helt och hållet, den kan vara tät ändå. Men sedan efter en tid hoppar röret ur helt, då kan det gå illa även om rummet har fungerande tätskikt, räcker att det är lite hår i golvbrunnen så att den inte slukar vatten jättebra.

En släkting har ett badrum där en koppling började läcka rätt ordentligt plötsligt efter 3 år. Jag var där och upptäckte att kopplingen var nästan inte dragen alls. Den gick visserligen inte att lossa utan verktyg, men med skiftnyckel så lossnade muttern nästan bara av verktygets tyngd. Det var bara att dra åt så blev det tätt. Övriga kopplingar provdrog jag då givetvis, men det var bara denna enda som tydligen bara var handdragen från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.