O.K. Fantastiskt bra hjälp har jag fått att begripa situationen bättre, och undvika onödiga misstag...att en metallhuv kunde spricka p.g.a. att linet spräcker den hade jag ingen aning om, t.ex... två alternativ har jag alltså fått...en Altech plastpropp som kan förkorta slangen lite, och såvitt jag begriper nu tydligen klarar av att förläggas under mark...(vilket verkar rimligt, givet att den tydligen är gjord i samma material, polyeten/polyetylen som de svarta PEM-slangarna...
http://www.ikem.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=7f1533e4-4ad2-48f3-86df-221b8743fc9c&FileName=Bok_Vart-att_veta_Plast.pdf, till skillnad från de svarta PRK-klämhylsorna som är gjorda i acetalplast)
och en muff med propp som innebär så lite ingrepp i befintlig installation som det bara är möjligt, utan risk för legionellatillväxt tack vare den låga temperaturen under mark...detta var snabbt marscherat må jag säga...tack igen, allihopa för insiktsfulla synpunkter...:)

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Absolut får du lägga min länkade propp i mark. Och altechs finns ända upp till 110mm!

[länk]
Very good...::beer:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.