Bilden visar en blandare som är ansluten med förkromat 10mm rör till 12mm kopparrör. Jag skulle vilja ta bort blandaren och plugga kopplingen. Men jag förstår inte hur man pluggar den där på bästa sätt?

Ytterdia på gängorna man ser i bilden är ca 19mm. Jag tänkte skaffa grejer innan jag skruvar.

• 20150623_203745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
om du inte har ballofix nära kran. så kapa röret montera ballofix med lock
annars skulle jag lossa den närmast kopparröret och sätta lock.
köp så att du kan montera en ny koppling ifall den gamla vrids sönder

Krilleman
Det är en halvkoppling på 12mm röret.

Mitt tips blir också att köpa dig nya ballofixer och locka/proppa dessa tills den nya köksblandaren är på plats. (Om det nu var tänkt så)

Det är en trinette som skall ut och in med en utslagsvask och väggfast blandare. Står i källaren.

Ballofix verkar vara den rätta lösningen. Tips på enkel blandar för utanpåliggande rör?

Krilleman
Hur ser det ut längre ner på 12mm rören då? Finns det inget bättre ställe att sätta ballofixer på? Jag antar att det ska bli 4cc klammer på vägg upp till blandaren?

Vilken blandare ska du ha, det är ju en stor fråga. Idag kan man ju montera vad som helst med korrekt blandarfäste för utanpåliggande rördragning.

Rören kommer från taket, inne i hörnet. Vet inte blandare, letar efter någon bra.

20150624_103118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Bänken skall bort och en vask skall in i hörnet eller en bit ut snarare. Expansionskärlet är lite ivägen.

Sätta ballofix på den horisontella dragningen av rören, ungefär där den lösa kabeln korsar? Enkelt att justera in rören så de ansluter blandaren rakt ovanifrån sedan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.