5 664 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Avtagande vattentryck i duschkabinen?
Hej
När det ska duschas i kabinen är det initialt normaltryck i ledningen, men efter bara någon halv minut avtar det markant utan att man rör kranen.
Ökar jag värmen i duschen så stiger trycket en aning.
Någon som har slutsatsen klar för sig och vill dela med sig? : )
När det ska duschas i kabinen är det initialt normaltryck i ledningen, men efter bara någon halv minut avtar det markant utan att man rör kranen.
Ökar jag värmen i duschen så stiger trycket en aning.
Någon som har slutsatsen klar för sig och vill dela med sig? : )
@cpalm - tackar för info. Blandaren är ny och har fungerat som den ska såvitt jag vet.
Men kan verkligen tempen på varmvattnet sjunka på bara någon halvminut? Jag har normalt tryck kökskranen och i badrummen.
Men kan verkligen tempen på varmvattnet sjunka på bara någon halvminut? Jag har normalt tryck kökskranen och i badrummen.
Jag har liknande problem med min dusch i källaren. Trycket är bra till en början med sjunker efter 20-30 sekunder. Då får jag dra på lite mer på vattenflödet och sen håller den trycket.
Fick tips att det skulle kunna vara blandaren som har någon knepig funktion för att minska flödet om man inte öppnar kranen tillräckligt men jag vet inte. Blandaren är en ny Oras.
Efter att jag insåg att det "bara" är att vrida på flödet lite mer så har jag inte brytt mig mer.
Fick tips att det skulle kunna vara blandaren som har någon knepig funktion för att minska flödet om man inte öppnar kranen tillräckligt men jag vet inte. Blandaren är en ny Oras.
Efter att jag insåg att det "bara" är att vrida på flödet lite mer så har jag inte brytt mig mer.
@Testarn - i mitt fall har jag fullt öppen blandare och det är bara en svag duschstråle ändå. Alltså dåligt tryck även på fullt vred så att säga. Om jag väljer att vrida på mer varmvatten i blandaren så ökar det dock.
Har det fungerat förut så kan det vara skit i silarna i blandarens inlopp.
Stäng huvudkranen, ta bort blandaren, titta i inloppen och ta bort gunket i silarna, stäng dörren till duschkabinen, öppna huvudkranen lite i några sekunder, stäng kranen igen, återmontera blandaren.
Fungerar det inte nu är det något annat, trasig blandare tex.
Stäng huvudkranen, ta bort blandaren, titta i inloppen och ta bort gunket i silarna, stäng dörren till duschkabinen, öppna huvudkranen lite i några sekunder, stäng kranen igen, återmontera blandaren.
Fungerar det inte nu är det något annat, trasig blandare tex.
Tackar för input, men situationen är alltså den att det initialt är normalt tryck från både varm- och kallvatten, för att sedan på några sekunder tappa trycket. Det är kallvattnet som förlorar trycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo men om blandaren "känner" att den får för lite varmvatten för att kunna upprätthålla inställd temp. så stryper den kallvattnet (eller tvärtom, för lite kallvatten).
@hempularen - ja, får kolla blandaren även om den i princip är helt ny.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Vad är det för fabrikat?
Det ka ligga smolk i rören som åker fram och täpper till när man slår på vattnet, för att sedan falla tillbaks i rören när man sänger av. Prova proceduren jag beskrev, fungerar inte det så är det fel på blandaren eller blandningsventilen till varmvattnet.Kalmarkille skrev:
Redigerat:
@Fotografen - det ska jag göra i samband med koll av blandaren ja. Tackar.
Bör ju uppdatera med orsak och felavhjälpning förstås, efter alla goda råd i tråden.
Hantverkaren som installerat duschkabin och slangkopplingar hade använt något annat än en gummipackning i kallvattensutloppet i blandaren. Denna "packning" hade halvt lösts upp och satt sig på tvären. Nu med riktig packning flödar det fint igen.
Hantverkaren som installerat duschkabin och slangkopplingar hade använt något annat än en gummipackning i kallvattensutloppet i blandaren. Denna "packning" hade halvt lösts upp och satt sig på tvären. Nu med riktig packning flödar det fint igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
