Tjena, jag håller på att renovera köket och i samband med det tänkte jag ta bort en vattenradiator som sitter under ett fönster. Som ersättning håller jag på att bygga en egen sockelkonvektor. Grunden är själva radiatorelementet från en sådan här: http://billigaelement.se/Golvinbyggdkonvektor.pdf Den kommer att byggas in i en låda och sedan kommer jag att sätta in datorfläktar samt bygga styrning för fläktarna.

Resize of DSC_0603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kruxet är dock, hur sören ansluter jag den mot mitt befintliga vattensystem? Jag har tänkt att sätta ett vanligt radiatorkoppel från MMA på rören som kommer upp ur golvet, och där man normalt skruvar fast radiatorn i kopplet skulle jag vilja ansluta 15mm PEX-slangar:

Resize of DSC_0604.jpg
Skapa konto

Resize of DSC_0605.jpg
Skapa konto

På bilden ses även nipplarna som skall skruvas fast i radiatorn. Nippeln passar att skruva på direkt på kopplet, men nu skulle jag alltså vilja koppla en PEX-slang mellan kopplet och nippeln, men hur jag än letar så hittar jag inte rätt grejjor för att få ihop det hela.

Vad jag har förstått kan jag inte använda PEX-slang avsett för tappvatten, för den är inte diffusionstät. Uponors CombiPEX skulle dock funka. Någon som har något tips på färdiga slangar eller kopplingar för att få ihop det med lös 15mm CombiPEX?

Varför inte skruva fast dom kopplingar du har nu i kopplet sen köper du fyra klämringskopplingar. Två med invändig gänga som passar i radiatorn och sen två med utvgänga passar i kopplingarna på kopplet.

Så hade jag gjort, bara lindat korrekt med loctite's tandtråd.

Detta kan man köpa färdigt för ca 2000kr har du redan köpt in delar?

Lutte skrev:
Varför inte skruva fast dom kopplingar du har nu i kopplet sen köper du fyra klämringskopplingar. Två med invändig gänga som passar i radiatorn och sen två med utvgänga passar i kopplingarna på kopplet.

Så hade jag gjort, bara lindat korrekt med loctite's tandtråd.
Tack Lutte. Men är det inte det jag föreslagit som lösning? :-) Det blir ju nipplar med utvändig gänga i radiatorn, och sedan klämringskopplingar (typ halvkopplingar). Eller har jag missat nåt? Finns det några bättre klämringskopplingar?

Och om jag bygger på detta vis, var behöver jag "tandtråd"? Mot radiatorn sitter gummipackningar, och alla andra skruvkopplingar på kopplet är väl självtätande (koniska på insidan), och klämringskopplingarna är ju tätande i sig, eller?

Dr.L skrev:
Detta kan man köpa färdigt för ca 2000kr har du redan köpt in delar?
Jag kikade rundor lite, (Kickspace mfl), men det billigaste jag hittade var isåfall http://billigaelement.se/flaktkonvektor.html för 3900kr, och då ingick ändå inga anslutningsslangar, så jag hade haft samma problem ändå.

Men yes, grejjorna är inhandlade och ihopbyggda. Skall bara anslutas. Kommer att kosta ca 1500kr totalt.

• Gilla
Panca
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.