Håller på att gräva för staketstolpar, och har då "träffat på" en svart (tror jag) pvc slang.
Funderar vad det kan vara, visst inkommande vatten, men det är på fel sida om huset.
samt att slangen/röret är ganska klent bara ca 15 mm , medans den inkommande i huset har en dim på ca 40 mm.
hittade den på 50-60 cm djup.
Så här ser det ut
Funderar vad det kan vara, visst inkommande vatten, men det är på fel sida om huset.
samt att slangen/röret är ganska klent bara ca 15 mm , medans den inkommande i huset har en dim på ca 40 mm.
hittade den på 50-60 cm djup.
Så här ser det ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hugg av det och kolla om det blixtrar eller sprutar något !!! 
Är det PEM-slang eller något liknande så kan det vara rör för fiber, nätverkskabel, telekabel, (gammalt) lokalt parabolTVnät, och även starkström till någon frigga, pump etc.
Visst är det gratis att använda "ledningskollen" ?
Är det PEM-slang eller något liknande så kan det vara rör för fiber, nätverkskabel, telekabel, (gammalt) lokalt parabolTVnät, och även starkström till någon frigga, pump etc.
Visst är det gratis att använda "ledningskollen" ?
Här var det snabba svar.. 
Elrör, ja kanske , försökte mäta med den testpenna som jag har, men den gav inget utslag.
har en liknande penna
men inköpt på Biltema eller liknande. Räcker en sådan till för att se om det är ström?
Nu har vi fortfarande luftledning för både tele o el.
ska vara om tidigare ägare har lagt ner den, men låter inte troligt då jag fick börja med att plocka bort vanlig elkabel liggandes 5 cm under markyta utan skydd o utmärkning.
Men kan i och för sig vara från ägaren före honom.
Var i kontakt med kommunen under dagen, dessvärre finns det inga uppdaterade kartor för mitt område.
Men det hon trodde så skulle det kunna vara en äldre vattenledning,
Men är inte en 15-20 mm "grov" pem slang lite väl tunn?
"nya" kommunala vattnet drogs in någon gång skiftet 60-70 talet, när gjorde pem slangarna "debut"?
Och som ni kanske gissar så finns det endast en stor förhoppning att det kommer ligga en fiberkabel i backen.
Men idag finns ingen.
Men enklast blir det att som

Elrör, ja kanske , försökte mäta med den testpenna som jag har, men den gav inget utslag.
har en liknande penna
men inköpt på Biltema eller liknande. Räcker en sådan till för att se om det är ström?
Nu har vi fortfarande luftledning för både tele o el.
ska vara om tidigare ägare har lagt ner den, men låter inte troligt då jag fick börja med att plocka bort vanlig elkabel liggandes 5 cm under markyta utan skydd o utmärkning.
Men kan i och för sig vara från ägaren före honom.
Var i kontakt med kommunen under dagen, dessvärre finns det inga uppdaterade kartor för mitt område.
Men det hon trodde så skulle det kunna vara en äldre vattenledning,
Men är inte en 15-20 mm "grov" pem slang lite väl tunn?
"nya" kommunala vattnet drogs in någon gång skiftet 60-70 talet, när gjorde pem slangarna "debut"?
Och som ni kanske gissar så finns det endast en stor förhoppning att det kommer ligga en fiberkabel i backen.
Men idag finns ingen.
Men enklast blir det att som
eller så gjuter jag min stolpe och glömmer bort det sen,Mikael_L skrev:
Var tar luftledningen för telefon vägen? Ofta står det en stolpe som tar hand om ledningar för 4-5-6 hus och sedan en markkabel från stolpen.
Om du är 100% säker det inte finns vatten i fast det är ett vattenrör, kan man skära lätt med en kniv och knäcka den. Är det en kabel i, ser man det direkt. Sen är det bara att tejpa med vulktape. Eller inte bry sig om den är tom!
Kan vara svårt att mäta elkabel om det inte är belastning på den...
Men är det belastning, rekommenderar jag en tångmultimeter eller adapter till vanlig multimeter
Bil-pulare brukar ha sådana att låna ut (åtminstone om man mekar med lite äldre bilar som har fördelare och tändspole). Fast till bilar brukar man ha en tång som förmodligen är för smal för kabeln på bilden.
Kanske någon ledtråd från temperatur? Vattenledning blir snorkall, belastad elkabel kan ibland vara lite ljummen.
Men är det belastning, rekommenderar jag en tångmultimeter eller adapter till vanlig multimeter
Bil-pulare brukar ha sådana att låna ut (åtminstone om man mekar med lite äldre bilar som har fördelare och tändspole). Fast till bilar brukar man ha en tång som förmodligen är för smal för kabeln på bilden.
Kanske någon ledtråd från temperatur? Vattenledning blir snorkall, belastad elkabel kan ibland vara lite ljummen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden