Har i fritidshuset tidigare endast haft sommarvatten men vill nu kunna använda det året runt.
Det finns en PEM 32 nedgrävd idag med en T-koppling till en vattenpost, där jag kommer att ta bort T-koppling och ersätta med skarv. Sedan ska det monteras en värmetråd i slangen då den inte är nedgrävd på frostfritt djup och troligtvis är omöjligt då vi har berg ganska nära där den ansluter in i huset.
Värmetråden är tänkt att endast användas när vi använder huset vintertid, det blir ca 20m tråd.
Det finns ju olika PEM-kopplingar i mässing, de med plastmuttrar som låser slangen och de med mässingsmuttrar. Är det något speciellt fabrikat som rekommenderas om det finns risk för att vattnet fryser i kopplingen?

Jag hade valt en kvalitativ plastkoppling om det är frysrisk. Mässing är mer sprickkänslig.
Det är ändå långsiktigt en risk att låta den frysa in regelbundet. Slangen tål det, men försvagas och jag tror inte kopplingen gillar det, även om plastkopplingen är lite mer följsam.

Du kan inte gräva upp delar och lägga lite cellplast över, så kanske markvärmen kan hålla det frostfritt?

Näe, inget bra att låta det frysa in. Vad gäller värmetråden så har jag fått för mig att den har så liten effekt att den inte är kapabel att tina fruset vatten utan bara hålla det frostfritt? Men jag kan ha fel här, det har hänt förut :)

• Gilla
Gurra72
  • Laddar…
kulle
Det är bättre att låta värmekabeln vara på alltid, tar inte mycket ström.

Ett alternativ är också att jag alltid tömmer inkommande vatten, vilket jag kan ordna då jag har hydropress före 20m sträckan som ej ligger frostfritt. Det finns ett gammalt brunnshus som den borrade brunnen är ansluten mot.
Lite krångligare att behöva tömma om det är alternativet till att låta värmekabeln vara påslagen även när huset inte används.

corre skrev:
Jag hade valt en kvalitativ plastkoppling om det är frysrisk. Mässing är mer sprickkänslig.
Det är ändå långsiktigt en risk att låta den frysa in regelbundet. Slangen tål det, men försvagas och jag tror inte kopplingen gillar det, även om plastkopplingen är lite mer följsam.

Du kan inte gräva upp delar och lägga lite cellplast över, så kanske markvärmen kan hålla det frostfritt?
Jag har lärt mig att det är tvärtom, mässing (PRK) om det finns frysrisk.

Är det trångt och svårt att komma åt så kan du även isolera med byggskum runt/ovanpå slangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.