Hej. Jag har en inkommande kallvatten 32mm PEM-slang till huset c:a 1,5 - 2 m. under mark, på vilken det sitter en grönfärgad PRK T-koppling märkt "VA" utanför huset med en kort PEMslangstump som går till en glimpost-kran vilken leder vattnet vidare i en smalare 16mmslang till en tappkran ovan mark med sommarvatten... Glimpostkranen har nu börjat krångla och läcka, så istället för att byta ut den, eller ersätta den med en kulventil eller skjutventil och värmekabel i slangen som går upp till markytan, så planerar jag att skippa detta sommarvatten och ersätta T-kopplingen med en rak PRK-koppling istället...

Min fråga är om detta går att göra därnere i gropen utan att man behöver åtgärda slangändarna på något vis? Kan man t.ex. enkelt ta bort T-kopplingen efter att man lossat tryckskruvarna, eller behöver man gräva upp så mycket omkringliggande jord så att man frilägger tillräckligt med PEM-slang för att kunna böja eller vicka på den och på så vis åstadkomma tillräckligt mycket spelutrymme för att dels kunna avlägsna T-kopplingen, och sedan få dit den raka kopplingen? ...och blir det tätt i den nya kopplingen med de gamla slangändarna som redan varit åtdragna i T-kopplingen, och därför kanske deformerats en aning?

Jag har letat efter en "plugg" på nätet att sätta in i det vinkelräta utloppet i T-kopplingen men inte hittat nå'n, så jag antar att det inte finns sådana... det är byte av hela kopplingen som gäller...

tommib
Alla PRK-kopplingar är gängade så du ska kunna sätta i en vanlig mässingspropp. Dimensionen har jag inte i huvudet men den är kopplad till storleken på kopplingen/slangen. Det är sannolikt det lättaste. Slangändarna deformeras inte nämnvärt av att sitta i kopplingen men det kan vara lite trixigt att byta utan att gräna upp en del slang på ena eller båda sidorna.

Aha... tack för svar...det skulle underlätta en hel del om jag bara kan skruva i en vanlig mässingpropp i vinkeluttaget istället för att byta ut hela kopplingen, med all risk för oavsiktligt läckage som detta medför...... gropen är handgrävd rakt ned, och att behöva frilägga tillräckligt utrymme för att "vicka på slangändarna" medför en del jobb som jag kanske slipper om det fungerar med en gängad mässingpropp...typ så'n här?
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-propp-06/

Tackar ödmjukast för hjälpen...nästa fråga uppstår ju förstås huruvida det är gängtejp eller lin som skall användas...men det kanske jag kan ta reda på själv...:) ...och varför T-kopplingen som redan finns därnere i gropen är grön, och märkt "VA", medan de som finns till salu på nätet är mässingfärgade...? ...frågor, frågor, frågor...there´s no end in sight...:banghead:
...men den viktigaste har i alla fall blivit besvarad, och det är huvudsaken...

Redigerat:
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Kör med lin och pasta, kanske har den blivit grön av oxid? Rinkabyproppen blir utmärkt!

Redigerat:
Fantastiskt...jag tog en stålborste och klev ner i gropen och borstade, och javisst var det oxid...dessutom klarnade detaljerna lite mer då jag till min förvåning upptäckte att jag blandat ihop detaljerna i mitt inledningsmail... (jag ber om ursäkt) ...32mm slangen som går in i glimpostkranen har en PRK-koppling med svart klämskruv i plast, medan T-kopplingen märkt "VA" inte är en "vanlig" PRK-koppling med svart klämskruv, utan ser ut som ett T fast med gängade metallhylsor med invändig gänga som omsluter den yttre gängan på T-et...och precis utanför denna metallhylsa som omsluter PEM-slangen tittar det ut en liten smal gul rand...någon slags tätning, kanske?

Redigerat:
Bild underlättar nog

O.K. Jag gick ut i gropen igen och tog två bilder...hoppas det hjälper...
2015 vattenledning 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015 vattenledning 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ok, den där kopplingen känner inte jag igen. Däremot kan du ju alltid skruva isär vid ventilen, då har du en rak övergång PEM->utvändig gäng. Där kan du sätta en muff (dubbelsidig invändig gäng) och din propp. Kolla dimensionerna bara.

Eller en sån här
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-huv-08/

Någon av forumets rörkrökare kanske kan ge ett bättre råd...

Redigerat:
Ett av argumenten i detta detaljfixerade Sverige som jag lagt märke till är att legionellabakterier (och andra otrevligheter) lätt? kan ansamlas i små rörbitar som "blir över" s.a.s., typ den lilla svarta PEM-stumpen som isåfall kan bli ansamlare av stillastående vatten, så för att undvika "dåligt samvete" när jag diskuterar denna "lagning" i framtiden tänker jag att jag helst bör ta bort allt onödigt utrymme bland slangarna, s.a.s....

...men att använda metallhuven i mässing som du länkade till direkt på T-kopplingen borde ju kunna fungera...väl?

Efter att ha "tänkt till" lite grann, tittat lite närmare på bilderna och googlat lite mer, så kanske det är en tidig variant av en s.k. "Vatette-koppling" som finns därnere i gropen?
https://www.google.se/search?q=vatette+t-koppling&espv=2&biw=853&bih=570&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4PmCVfXrNqnnygOgioiYBw&ved=0CAYQ_AUoAQ

Redigerat:
Är det en gammal installation?
Oavsett så skulle jag inte mixtra med T-Kopplingen, dom klämringarna brukar ha en tendens att spricka om man försöker få av dom.
Lägg hellre en plugg på sticket som redan föreslagets. Det är så pass liten bit, och så pass kallt 2m ned i mark att det inte är en risk för tillväxt.

tommib
Du har delvis rätt i legionellarisken, det är bättre att ta bort den extra stumpen. Samtidigt kan man ju fundera på hur mycket legionella det bildas där under halvåret som ventilen är stängd...
Det bästa vore ju att ta bort hela T-kopplingen som du var inne på från början men det är kanske överkurs... Inte säkert att en modern PRK är lika lång som den kopplingen du har.
Sannolikt är även den där kopplingen gängad invändigt så du borde kunna proppa avsticket men jag är inte helt säker.

Krilleman
Något äldre vatette T-rör har du, denna variant finns ej kvar idag. Rör ej.

Under 20ºC är legionellabakterierna vilande. Alltså ingen risk med att proppa sticket på detta djupet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella

Kapa röret och montera en propp, enkelt, bra & billigt.

Gammal? Vet ej, men äldre än 20 år är den i alla fall... och temperaturen därnere i marken kanske förhindrar legionella-tillväxt som du säger...bra idé... kanske det inte heller gör någon skillnad om jag sågar av sticket lite närmare T-kopplingen och sätter pluggen där, utan att det räcker med att helt enkelt plugga intill den nuvarande glimposten som jag därefter avlägsnar...?
Efter att ha läst på wikipedia att legionellabakterierna är vilande vid temperaturer under +20 grader, så låter rekommendationerna att plugga sticket intill glimpostkranen ännu bättre...tackar för all hjälp...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella

• Gilla
corre
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Något äldre vatette T-rör har du, denna variant finns ej kvar idag. Rör ej.

Under 20ºC är legionellabakterierna vilande. Alltså ingen risk med att proppa sticket på detta djupet.

[länk]

Kapa röret och montera en propp, enkelt, bra & billigt.
Precis min tanke...:)
Men vänta lite nu...kan man lägga en plastpropp under mark? Jag skall väl försöka hitta en metallpropp av något slag?...typ den som sign. Tommib" föreslog?
Citat;"muff (dubbelsidig invändig gäng) och din propp", slut citat.
...även om ju en metallhuv direkt på T-kopplingen helt tar bort sticket...vad skulle kunna gå fel med en huv direkt på T-et?

Redigerat:
Det ska vara rätt sort bara, dom flesta huvar är gjorda för planpackningar och tål inte att spännas med lin, då spricker dom. Huv då eftersom du har en utv-prk.

Jag hade valt en muff och en propp istället, då dom går att spänna med lin utan problem.
Alt en PRK/Plast plugg. Justnu rinkaby har ingen bra plastplugg dock.
Den Kille linkar fungerar utmärkt, och kommer håla lika längre som resten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.