Hej,

Vi har taget av ett element då vi är i färd att renovera köket i ett 70 tals hus. Problemet är att den 1/2" pluggen vi köpt passar inte!? Mäter man muttrarna så är de ca 21-22 mm. Har provat skruva på 1/2" stoppen vi har på elementet men elementet har en något större fattning. Såhär ser det ut :

sGwdmXP.jpg

De butiker jag har tillgång till är Jula, Biltema, Harald-Nyborg och Bygg Max.

Krilleman
87223 har för kort gänga. Tilltänkt för blandare

• Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Tack men hur gör man då, ska ju riva väggen bakom så sätta tillbaka elementet blir svårt?

Krilleman
Jaha, du ska riva väggen. Då behöver du ju proppa bort mer så inte rören är ivägen!

Har du koll på om det är 1-rörs eller 2-rörs system?

Fick montera tillbaka elementet och låta väggen bakom vara så länge.
Tanken är att rören får sticka upp, bör inte vara något problem. Ganska säker på att det är 1 rörs system.

Om inte annat så ska jag kolla med Rinkabyrör på Måndag om de har någon lösning till mig.

Vad är det för diameter på rören?

Det är möjligen inte så att det går att ta bort motsvarande anslutning från elementet och att det är enklare att plugga andra änden på den?

Demmpa skrev:
Är det ett enrörssystem så kan du inte proppa rören utan du måste ha en förbigångsnippel, [länk] så att resten radiatorerna i kretsen fungerar.
Då kanske man kan sätta en förbigångsnippel i bägge fallen, och blockera den om det är tvårörssystem?

Krilleman
Men hur snyggt är det att ha ett förbigångskoppel synligt när du monterat bort väggen?

Kan du inte öppna upp golvet (när du endå är igång och river) och skarva så du slipper synliga rör?

krilleman_215 skrev:
Men hur snyggt är det att ha ett förbigångskoppel synligt när du monterat bort väggen?

Kan du inte öppna upp golvet (när du endå är igång och river) och skarva så du slipper synliga rör?
Inte fulare än vilken annan synlig lösning som helst, tänker jag. ;) Men det är i alla fall möjligt att göra så då. Det är nog enklaste och kanske billigaste lösningen för TS.

En dold lösning är väl inte tillåten, med mindre att den är vattentätt innesluten med skvallerrör, och åtkomlig utifrån?

Först måste jag reda ut om det är parallellkopplat eller seriekopplat.

På något ställe i källaren kan jag se att röret går in i elementet och sen vidare till nästa element, på väggen går det 2 rör så jag antar att det andra röret är returen. Detta tyder på seriekopplat.

Sen har vi då ett rör som delar sig till 2 och går upp till 2 element på entréplan. Kan dock inte se någon retur där men elementet har naturligtvis 2 rör kopplade.

Så hur vet jag om det räcker med pluggar eller om jag måste ha en förbikoppling?

I detta fallet är det en tillfällig lösning, elementet ska på sen när väggen är färdig och att riva upp golvet känns inte intressant, så kul är det inte. Tycker synliga rör är en bra lösning, lätta att komma åt och lätt att se om det skulle bli läcka.

thomasx skrev:
En dold lösning är väl inte tillåten, med mindre att den är vattentätt innesluten med skvallerrör, och åtkomlig utifrån?
Om jag inte missminner mig så är dolda skarvar tillåtna i värmesystemet, utan läckindikering, en av anledningarna till det är att det normalt är en begränsad mängd vatten i värmesystemet.

Att jag skriver "normalt" är att det finns system som har automatisk påfyllning men det är inte vanligt i villainstallationer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.