10 339 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Hjälp! Vilken plugg köper jag till detta?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har taget av ett element då vi är i färd att renovera köket i ett 70 tals hus. Problemet är att den 1/2" pluggen vi köpt passar inte!? Mäter man muttrarna så är de ca 21-22 mm. Har provat skruva på 1/2" stoppen vi har på elementet men elementet har en något större fattning. Såhär ser det ut :

De butiker jag har tillgång till är Jula, Biltema, Harald-Nyborg och Bygg Max.
Vi har taget av ett element då vi är i färd att renovera köket i ett 70 tals hus. Problemet är att den 1/2" pluggen vi köpt passar inte!? Mäter man muttrarna så är de ca 21-22 mm. Har provat skruva på 1/2" stoppen vi har på elementet men elementet har en något större fattning. Såhär ser det ut :

De butiker jag har tillgång till är Jula, Biltema, Harald-Nyborg och Bygg Max.
Muttrarna har M22 gänga. Du behöver dessa övergångar:
http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8182499-overgangsnippel/
Samt två vanliga 15 lock med packning.
Tror inte du hittar dessa övergångar på byggvaruhusen, tyvärr.
http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8182499-overgangsnippel/
Samt två vanliga 15 lock med packning.
Tror inte du hittar dessa övergångar på byggvaruhusen, tyvärr.
Ser ut som att Biltemas 87223 kan funka + propp.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Overgangsnipplar/Overgangsnipplar-2000018802/
Edit; Det skall vara med konisktätning så då funkar inte biltemas nippel.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Overgangsnipplar/Overgangsnipplar-2000018802/
Edit; Det skall vara med konisktätning så då funkar inte biltemas nippel.
Redigerat:
Fick montera tillbaka elementet och låta väggen bakom vara så länge.
Tanken är att rören får sticka upp, bör inte vara något problem. Ganska säker på att det är 1 rörs system.
Om inte annat så ska jag kolla med Rinkabyrör på Måndag om de har någon lösning till mig.
Tanken är att rören får sticka upp, bör inte vara något problem. Ganska säker på att det är 1 rörs system.
Om inte annat så ska jag kolla med Rinkabyrör på Måndag om de har någon lösning till mig.
Är det ett enrörssystem så kan du inte proppa rören utan du måste ha en förbigångsnippel, http://www.rinkabyror.se/artikel/forbigangsnippel-rake/?select=true så att resten radiatorerna i kretsen fungerar.
Inte fulare än vilken annan synlig lösning som helst, tänker jag.krilleman_215 skrev:
En dold lösning är väl inte tillåten, med mindre att den är vattentätt innesluten med skvallerrör, och åtkomlig utifrån?
Först måste jag reda ut om det är parallellkopplat eller seriekopplat.
På något ställe i källaren kan jag se att röret går in i elementet och sen vidare till nästa element, på väggen går det 2 rör så jag antar att det andra röret är returen. Detta tyder på seriekopplat.
Sen har vi då ett rör som delar sig till 2 och går upp till 2 element på entréplan. Kan dock inte se någon retur där men elementet har naturligtvis 2 rör kopplade.
Så hur vet jag om det räcker med pluggar eller om jag måste ha en förbikoppling?
I detta fallet är det en tillfällig lösning, elementet ska på sen när väggen är färdig och att riva upp golvet känns inte intressant, så kul är det inte. Tycker synliga rör är en bra lösning, lätta att komma åt och lätt att se om det skulle bli läcka.
På något ställe i källaren kan jag se att röret går in i elementet och sen vidare till nästa element, på väggen går det 2 rör så jag antar att det andra röret är returen. Detta tyder på seriekopplat.
Sen har vi då ett rör som delar sig till 2 och går upp till 2 element på entréplan. Kan dock inte se någon retur där men elementet har naturligtvis 2 rör kopplade.
Så hur vet jag om det räcker med pluggar eller om jag måste ha en förbikoppling?
I detta fallet är det en tillfällig lösning, elementet ska på sen när väggen är färdig och att riva upp golvet känns inte intressant, så kul är det inte. Tycker synliga rör är en bra lösning, lätta att komma åt och lätt att se om det skulle bli läcka.
Om jag inte missminner mig så är dolda skarvar tillåtna i värmesystemet, utan läckindikering, en av anledningarna till det är att det normalt är en begränsad mängd vatten i värmesystemet.thomasx skrev:
Att jag skriver "normalt" är att det finns system som har automatisk påfyllning men det är inte vanligt i villainstallationer.
Redigerat: