10 342 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Hjälp! Vilken plugg köper jag till detta?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Kan du inte lägga upp en bild på elementet med tillhörande termostat?snowjim skrev:Först måste jag reda ut om det är parallellkopplat eller seriekopplat.
På något ställe i källaren kan jag se att röret går in i elementet och sen vidare till nästa element, på väggen går det 2 rör så jag antar att det andra röret är returen. Detta tyder på seriekopplat.
Sen har vi då ett rör som delar sig till 2 och går upp till 2 element på entréplan. Kan dock inte se någon retur där men elementet har naturligtvis 2 rör kopplade.
Så hur vet jag om det räcker med pluggar eller om jag måste ha en förbikoppling?
I detta fallet är det en tillfällig lösning, elementet ska på sen när väggen är färdig och att riva upp golvet känns inte intressant, så kul är det inte. Tycker synliga rör är en bra lösning, lätta att komma åt och lätt att se om det skulle bli läcka.
Enligt eget experimenterande går det inte att använda 2rörs koppel på enrörssystem, så då bör man se vilket du har?
När det går två rör parallellt är det nästan garanterat 2-rörsystem, det skulle kunna vara 1-rörsystem om det är till sista elementet i slingan eller om ena röret bara går förbi elementet.snowjim skrev:
När ett rör delar sig är det oftast 2-rörsystem men det kan vara en specialkoppling & rör med dubbla kanaler, då går framledning och retur i samma ytterhölje men med skiljevägg.snowjim skrev:
Enklast att kolla upp sådant är på vintern när man har mycke värme på, då "stänger" man av ett/flera element åt gången, om returledningen blir kall efter några timmar så är det elementet kopplat till 2-rörsystem. Det händer att tilläggsradiatorer eller utbytta radiatorer (fördelare) blir fel sort.snowjim skrev:
Om du tar lite bilder och lägger upp så kan vi kanske säga om det är 1-/2-rörsystem som du har.
Är det bara tillfälligt så är dold skarvning/pluggning onödig.snowjim skrev:
Att det bara är tillfällig "pluggning" som gäller skulle ha varit bra om det hade framgått tidigare.
Hur länge är det tänkt att det tillfälliga pluggningen ska vara? Under max någon vecka eller är det minst ett halvår?
Är det bara kort tid och att värmesystemet är avstängt under tiden så kvittar det om det blindpluggas eller skarvas.
På sånt här radiatorkoppel är det samma röranslutningsavstånd och gängor på både 1- & 2-rörskopplen, http://www.mma.se/produkter/radiatorkoppel-flex/Fjojtmehmet skrev:
Klicka här för att svara