BirgitS
Har du hört med grannar hur det ser ut i deras radhus?
De kan ju veta om det är ett vattenlås eller om det finns något annat trix.

tommib
Om det inte luktar avlopp ur röret så finns det ett vattenlås någonstans. En inte allt för ovanlig lösning är att man ansluter till en sidoingång på en golvbrunn. Jag skulle skaffa en dragfjäder, sån som man har för elrör, och trä in i röret för att se var den kommer ut. Den borde kunna gå in även om röret bara är 1 cm.

Sen vidhåller jag att det är något som är väldigt fel om avloppsröret har den storleken. Kan du se om det är något som blockerar så att hålet blir 1 cm eller är det ett rent och fint rör av den storleken?

Som BirgitS föreslår ovan är det också en väldigt bra idé att höra med grannarna om de har samma problem och titta hur det ser ut hemma hos dem. En annan tanke är att se om det går att få fram VVS-ritningar på huset via stadsbyggnadskontoret eller föreningen.

Tack för alla tips! Nu har jag löst problemet.
Jag löpte en platt renstråd som gick ner i det smala röret (efter mycket trixande i böjen!) och när jag kom till ett stop lät det som att den var precis vid golvbrunnen under värmepannan. Så jag öppnade upp den och efter mycket trixande med totalrostsde skruvar fick jag upp vattenlåset. Förutom mycket gegg och äckel låg där i också en klädnypa och en 3cm stor sten!
Gjorde rent där och sen tog jag en flaskborste och tryckte ner i det andra avloppet och vips var det 1cm stora röret några cm större. Nu rinner det som det ska. Vattnet som jag häller i avloppet för tvättmaskinen leds till avloppet under värmepannan.
Tack snälla ni för hjälpen!

• Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.