Finns det något bra sätt som man som vanlig hobbyist kan rensa ett fetare rörstopp? Röret är betongavlopp som är minst 50 år gammalt och jag vet inte vad stoppet består av. Kan vara rötter, rör-ras, 60 års stekflott, en kombination av allt detta eller ännu värre. Jag vet iallafall att högtryckstvätt med rör-rensare gick bet.

Jag tänker rotskärare för borrmaskin eller liknande. Och det ska vara billigare än spolbil.

Det är inte jättedyrt att ta dit en spolbil faktiskt. Kan vara värt att låta dom gå ner med kamera om rören är så pass gamla. Det kan ju vara inväxta rötter, rejäla sprickor, porslinskärva som fastnat, plastbit eller annat som kan ha råka åka ner i avloppet. Har ni renoverat något badrum och kapat gjutjärnsröret ovan mark så kan ju en rejäl flisa/bit åkt ner och satt sig på tvären, i en spricka eller dålig skarv? Det går fort när det väl är stopp.

Spolbil röstar jag på. Vi betalade 2800:- för inspektion och spolning inkl. moms. Fast pris. Dessutom får du en bra statuskoll på dina avlopp :)

Jag håller helt med om att spolbil är förstahandsvalet. Problemet är att beslutet inte är mitt. Isåfall hade spolbilen varit här för länge sedan. Fastighetsägaren är rädd att högtrycksspolning kan skada rören, plus att de vill inte riktigt ta kostnaden.

Men är det inte fastighetsägarens problem då? Inte ska en hyresgäst behöva bekymra sig om ev rörstopp ???

Dom som spolar anpassar sig efter ålder och typ av rör för att minska risken för skada.

Låter i första hand som du ska reda ut ditt och fastighetsägarens ansvar.
Nästa gång är det läckage, elfel etc etc.
Har du något slags förvaltningsansvar för något men inte befogenhet?

Jag är anhörig till fastighetsägarna, som är lite äldre. Jag försöker hjälpa dem att få fastigheten att fungera bättre, men har begränsat mandat.

I have been there...
Äldre anhörig som bott i fastighet där extra hjälp behövts.

En helt annan tråd - men det är mycket som fixas av anhöriga utanför samhällsbudgeten för äldreomsorg.

Så här ser det ut i brunnen. Husavloppet går ut i brunnen i ett T-rör. Kommer spolbilen åt att peta in spolhuvudet i röret? Det är röret på högra sidan i bilden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp. Ser ut som en vanlig gammal tvåkammarbrunn. Om man ska spola med en rörrensare/iller så är det därifrån man ska spola. Hur är det med fastigheten i övrigt. Sitter de gamla gjutjärnsvattenlås också där det är dålig frånrinning?

Den känsligaste delen av avloppsrören är i källaren och och ut i brunnen. Det är där avloppsrören blir dåliga först. En kamerabesiktning skulle ge han som ska spola en bra grund till hur han ska gå till väga.

Det är inget som säger att avloppen behöver vara dåliga. Det kan ju vara rötter på ett ställe som samlat lite bös och därmed försämrat frånrinningen. Är det helt stopp?

Det sipprar förbi någon liter per dygn eller så. Gjutjärnsrören inne i huset är i fint skick. Det är uppfilat ett inspektionshål i ett rör under källargolvet och där står vatten i röret. Det är alltså tydligt att stoppet sitter någonstans i de 20 metrarna betongrör före tvåkammarbrunnen.

Det går alltså bra för en spolbil att ta sig in via T-röret?

Jag försökte rensa med högtryckstvätt och avloppsrensare från brunnen men efter 10 meter ungefär kom jag inte längre. Min rensslang är 15m.

Jag skickade in min 20m Aliexpress-kamera från inspektionshålet i källaren men eftersom röret är vattenfyllt var det omöjligt att se någonting. Nästa steg - om inte en spolbil får komma - är att fästa kameran på en längre dragfjäder och skicka in kameran från brunnen. Förhoppningsvis leder det till ett svar på vad stoppet består av. Rötter känns som en lågoddsare.

Redigerat:
Är det verkligen ett t-rör? Jag läste lite för fort och trodde det var ett Y-rör. Ett T-rör låter som problemet helt klart. Då är jag rådlös :(

Nu har jag nog sullat ihop allt. Var finns det här t-röret :P

Betongröret borde inte vara vattenfyllt från brunnen. Det borde vara torrt om du har stopp.

T-röret är i brunnen. Ett hål upp, ett hål ner. Begriper inte vad det ger för fördel gentemot en enkel rörmynning. Röret i brunnen är torrt i huvudsak - vattenytan i brunnen ligger såpass högt att det står upp en bit i röret. I husets källare, som ligger en bit högre än utloppet i brunnen, står vattnet högt i röret.

T-rör på inloppet i en gammal slambrunn är inte ovanligt, men fyller inget som helst behov utan skapar mest problem.
När jag arbetade med slamsugning av avloppsbrunnar brukade jag lite diskret avlägsna dom. Ett lätt slag med ett vasst spett på röret brukade lösa problemet och röret hamnar på botten där det inte gör någon skada.

Ett spetthugg mellan T-röret och brunnens vägg?

Är T-röret en separat rördel som sitter monterad på inloppsröret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.