5 919 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
skydda inkommande PEM-slang?
Jag håller på att gör om källaren och bilar upp golvet.
Tog det väldigt försiktigt runt inkommande vattenledning och jag klarade av att få bort betongen runt den.
Det som slog mig var att det inte var någon fog eller rörelsemån runt slangen utan den var rätt och slätt ingjuten i plattan.
När vi sedan ska gjuta igen golvet så känner jag att ett skydd runt röret vore bra.
Är det dumt att lägga ett grövre rör runt slangen eller hur göra man lämpligast?
Tog det väldigt försiktigt runt inkommande vattenledning och jag klarade av att få bort betongen runt den.
Det som slog mig var att det inte var någon fog eller rörelsemån runt slangen utan den var rätt och slätt ingjuten i plattan.
När vi sedan ska gjuta igen golvet så känner jag att ett skydd runt röret vore bra.
Är det dumt att lägga ett grövre rör runt slangen eller hur göra man lämpligast?
Säkervatten behandlar faktiskt ämnet!
Sidan 17:
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Sidan 17:
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Tyvärr blir det väldigt problem att göra det enl säkervatten
Inkommande ligger under en tillbyggnad så hur mycket jag än vill så kommer jag inte få fram skyddsröret så långt att det går att byta enkelt.
Alternativet är att lägga ett rör där vi har möjlighet att dra in slangen ifall vi någon gång kommer att byta den.
Man kanske skulle stoppa ner en slang och proppa, sedan märka upp i huspärmen.
Då kan man lyfta en klinkerplatta och dra in ny slang där.
Inkommande ligger under en tillbyggnad så hur mycket jag än vill så kommer jag inte få fram skyddsröret så långt att det går att byta enkelt.
Alternativet är att lägga ett rör där vi har möjlighet att dra in slangen ifall vi någon gång kommer att byta den.
Man kanske skulle stoppa ner en slang och proppa, sedan märka upp i huspärmen.
Då kan man lyfta en klinkerplatta och dra in ny slang där.
Där ser man! Min kunskap är uppenbarligen föråldrad.
Med tanke på din situation skulle jag ignorerat sidan sjutton och förneka dennes existens till förmån för en konsekvensanalys. Hur stor är sannolikheten att slangen innom en överskådlig framtid behöver bytas ut?
Mitt tidigare tips kvarstår sålunda - låt praktiskt rörmokeri vinna över en välmenande regel som nog mest är ämnad för nyinstallation (stämmer det Krilleman?).
Med tanke på din situation skulle jag ignorerat sidan sjutton och förneka dennes existens till förmån för en konsekvensanalys. Hur stor är sannolikheten att slangen innom en överskådlig framtid behöver bytas ut?
Mitt tidigare tips kvarstår sålunda - låt praktiskt rörmokeri vinna över en välmenande regel som nog mest är ämnad för nyinstallation (stämmer det Krilleman?).
Klicka här för att svara